STEJSKALOVÁ, Michaela. Zahraničná inšpirácia pre vzdelávanie rómskych detí - teoretická perspektíva. Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2014, roč. 19, č. 2, s. 77-104. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zahraničná inšpirácia pre vzdelávanie rómskych detí - teoretická perspektíva
Název anglicky Foreign inspiration for the education of Roma children - a theoretical perspective
Autoři STEJSKALOVÁ, Michaela.
Vydání Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-5
Klíčová slova česky sociální znevýhodnění, děti menšinového původu, jazykové vzdělávání, školské selhání
Klíčová slova anglicky social deprivation, minority chidlren, language education, school failure
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Michaela Stejskalová, učo 180154. Změněno: 2. 9. 2014 11:56.
Anotace
Táto teoretická stať sa venuje špecifikám vzdelávania detí z menšín a sociálne-znevýhodnených skupín. Vychádza predovšetkým z amerických skúseností so vzdelávaním černošských detí, pretože u nich sa spája skúsenosť viditeľne odlišnej menšiny so skúsenosťou sociálneho znevýhodnenia, a podobne je tomu aj v prípade rómskych detí v Česku. Cieľom práce je spraviť prehľad o jedinečných charakteristikách týchto detí vo vzťahu k ich vzdelávaniu a školskej úspešnosti a v odpovediach na ne hľadať inšpiráciu pre vzdelávanie podobne znevýhodnených detí u nás. Budeme sa venovať dôvodom, prečo deti z menšín dosahujú vo všeobecnosti horšie výsledky než ich rovesníci z majoritnej strednej triedy – pôjde hlavne o ich nadmerné zastúpenie v špeciálnom vzdelávaní, segregáciu, sociálnu konštrukciu školského zlyhania a ich jazykové vzdelávanie.
Anotace anglicky
This theoretical paper deals with the specific issues of education of minority children from socially disadvantaged environments. Its main focus is on the education of African American children, because they are a clearly different minority and often socially disadvantaged, similar to Roma children in Czech society. The aim of this paper is to summarize specific characteristics of these children in relation to their education and the ways they are dealt with in the U.S. context, and then find inspiration for the education of similarly disadvantaged children here. The paper stresses the reasons children from minorities tend to be less successful at school than their counterparts from white middle class families: their excessive segregation in special schooling and ‘poor schools’, the social construction of their failure, and their language education.
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 07:21