2014
The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company
SUCHÁNEK, Petr a Maria KRÁLOVÁZákladní údaje
Originální název
The influence of customer satisfaction and quality perception on financial performance of a company
Název česky
Vliv spokojenosti zákazníka a vnímané kvality na finanční výkonnost podniku
Autoři
SUCHÁNEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Maria KRÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sofia, Bulgaria, SGEM conference on political sciences, law, finance, economics & tourism, od s. 777-784, 8 s. 2014
Nakladatel
International multidisciplinary scientific conferences on social sciences & arts
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Bulharsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/14:00076341
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-619-7105-26-1
UT WoS
000359614600098
Klíčová slova anglicky
customer satisfaction; product quality; financial performance
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 9. 2015 12:08, doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
V originále
Topic of this paper is to analyze the impact of customer's satisfaction and further related factors on financial performance of a company. The aim of this article is to identify the factors that affect customer satisfaction and customer’s perception of the quality and have subsequent effect on a financial performance. The article is based on research that focused on companies in the food industry. First, we found the financial performance of surveyed companies (based on indicators ROA, ROE and assets turnover) and on this basis they have been divided on companies efficient and inefficient. Furthermore factors were identified (based on previous research of authors) that have an impact on customer satisfaction (among these factors include product quality, customer requirements for product, comparison with competitive products, etc.). With the use of non-parametric statistical methods it was analyzed, what factors affecting customer satisfaction also affect business performance. While information about the company's performance was based on accounting data, information about customer satisfaction (according to individual examined factors), was came from the customers of surveyed companies.
Česky
Předmětem článku je analýza vlivu spokojenosti zákazníka a dalších souvisejících faktorů na finanční výkonnost podniku. Cílem článku je identifikace faktorů, které ovlivňují spokojenost zákazníků a očekávání zákazníků ohledně kvality (produktu) a které zároveň ovlivňují finanční výkonnost podniku. Článek je založen na výzkumu podniků potravinářského průmyslu. Nejprve byla zjištěna finanční výkonnost zkoumaných podniků (na základě ukazatelů ROA, ROE a obratu aktiv) a na tomto základě byly podniky rozděleny na výkonné a nevýkonné. Byly identifikovány faktory (na základě předchozího výzkumu autorů), které mají vliv na spokojenost zákazníka. S využitím neparametrických statistických metod bylo analyzováno, které faktory ovlivňující spokojenost zákazníka ovlivňují zároveň i výkonnost podniku.
Návaznosti
MUNI/A/0799/2013, interní kód MU |
|