a 2014

Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol

FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol

Autoři

FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁ

Vydání

XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-86768-91-5

Klíčová slova česky

děti mateřských škol; dětská kresba; příroda

Klíčová slova anglicky

kindregraten children; children drawing; nature
Změněno: 6. 4. 2015 10:56, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.

Anotace

V originále

Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.