2014
Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁZákladní údaje
Originální název
Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
Autoři
FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁ
Vydání
XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-86768-91-5
Klíčová slova česky
děti mateřských škol; dětská kresba; příroda
Klíčová slova anglicky
kindregraten children; children drawing; nature
Změněno: 6. 4. 2015 10:56, PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.
Anotace
V originále
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.