FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁ. Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol. In XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí. 2014. ISBN 978-80-86768-91-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dětská kresba jako jedna z možností zkoumání vnímání přírody dětmi z mateřských škol
Autoři FANČOVIČOVÁ, Jana, Milan KUBIATKO a Kristýna BALÁTOVÁ.
Vydání XXII. ročník konference ČAPV. Pedagogický výzkum:spojnice mezi teorií a praxí, 2014.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-86768-91-5
Klíčová slova česky děti mateřských škol; dětská kresba; příroda
Klíčová slova anglicky kindregraten children; children drawing; nature
Změnil Změnil: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Změněno: 6. 4. 2015 10:56.
Anotace
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit úroveň vnímání přírody dětmi. Při hodnocení přírody se do úvahy bere přítomnost 5 základních aspektů: řeka, slunce, nebe, mraky, pohoří. Dílčím cílem je porovnat zdali se přítomnost jednotlivých aspektů liší mezi dětmi ze Slovenska a dětmi z České republiky. Výzkumu se zúčastnilo 66 dětí (33 ze Slovenska a 33 z České republiky) ze 4 mateřských škol. Dětem se předložil papír formátu A4 a barevné pastelky. Následně byly děti požádány o to, aby nakreslily obrázek přírody. Kresby byly hodnoceny a prvky zařazovány do kategorií dle Ulker (2012). Jak již bylo zmíněno výše, sledovala se přítomnost aspektů, jako je přítomnost řeky, slunce, nebe, mraků a pohoří. Získaná data byla vyhodnocována absolutnými četnostmi, tak i statistickými metodami. Použitím logistické regrese, kde věk byl kovariátem, krajina a pohlaví byly určené jako kategorické prediktory a závislou proměnnou byla přítomnost resp. nepřítomnost sledovaného aspektu, nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi krajinami, ani mezi chlapci a dívkami. Ze zajímavých výsledků je možné uvést, že nejčastěji zakreslovaným aspektem bylo slunce, pohoří se vyskytovalo nejméně. V kresbách českých dětí se vůbec nevyskytla řeka.
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 15:51