HELÁN, Robert. Encoder-Message-Decoder: Invoking the Communication Model for Teaching Academic Writing. In 13th Conference of the European Confederation of Language Centres in Higher Education, Fribourg, Switzerland. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Encoder-Message-Decoder: Invoking the Communication Model for Teaching Academic Writing
Autoři HELÁN, Robert (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 13th Conference of the European Confederation of Language Centres in Higher Education, Fribourg, Switzerland, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14640/14:00076376
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova anglicky academic writing; communication model; encoder; message; decoder
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 30. 3. 2015 15:04.
Anotace
The presentation discusses approaches to teaching academic writing (AW) in English as a foreign language (EFL), with the primary focus being on teaching writing for publication to Czech doctoral students in the field of geography. Attempts at establishing effective EFL writing pedagogies have not completely succeeded in achieving their didactic goals as such pedagogies require of the instructors highly complex linguistic and discipline-specific knowledge. Following Hyland (2009), three general approaches to teaching AW are offered to help the instructors cope with these challenges, based on the traditional model of communication. Firstly, the ‘message’, i.e. the model research article or a student’s text, can be pedagogically explored using the Swalesian move analysis (2004) and syntactic borrowing. Next, the ‘encoder of the message’ or the author of the text, in this case the student, can be taught a number of strategies for the specific stages of the writing process (i.e., pre-, during, and post-writing), drawing on work of American and Czech scholars from the domain of expressivist and creative writing (Elbow 1998 and Fišer 2002, respectively). Finally, the ‘decoder of the message’ or the imagined reader(s) can be analyzed to better understand the crucial role the disciplinary discourse community (Swales 1990) plays when students write for publication in a higher-impact journal. The overall aim of the presentation is to stress the importance of raising students’ awareness of the many complex but often implicit linguistic, disciplinary, and cultural aspects of writing in English for publication. Specific activities applying the above-mentioned approaches will be discussed stemming from a 3-year-long European Union project called Geoinnovations which dealt with running an EFL AW course for PhD students of geography.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód MUNázev: Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR (Akronym: IMPACT)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 10:55