k 2014

Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe

LOJDOVÁ, Kateřina a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe

Název anglicky

Use of power bases in classes of student teachers during their long term practice

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XXII. konference České asociace pedagogického výzkum, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00073839

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kvalitativní výzkum moc studenti učitelství

Klíčová slova anglicky

power qualitative research student teachers
Změněno: 5. 10. 2015 11:30, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Anotace

V originále

Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi. Cílem příspěvku je proto popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměříme se na legitimní a donucovací bázi moci dle teorie Frenche a Ravena (1959). Na základě adaptace dotazníku TPUS bylo zjištěno, že legitimní a donucovací moc tvoří jeden faktor. Na tento faktor byla zaměřena kvalitativní analýza skrze videozáznamy výuky studentů na praxi. Příspěvek proto popisuje jak legitimní a donucovací moc používají studenti na praxi, jak na uplatňování této moci reagují žáci a jak se pojetí těchto bází moci proměňuje napříč situacemi ve školní třídě.

Anglicky

Our study deals with power negotiation within classrooms of czech lower secondary student teachers during their long term practice. This paper is based on qualitative analysis of videorecordings of lessons. We focus on two higly correlated bases of power - legitimate and coercive power (French, Raven, 1959). The findings show typology of coercive power and two opposite structures of its use: gradation and resignation.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství