2014
Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe
LOJDOVÁ, Kateřina a Josef LUKASZákladní údaje
Originální název
Uplatňování podob moci studenty učitelství v průběhu výukové praxe
Název anglicky
Use of power bases in classes of student teachers during their long term practice
Autoři
LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XXII. konference České asociace pedagogického výzkum, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00073839
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kvalitativní výzkum moc studenti učitelství
Klíčová slova anglicky
power qualitative research student teachers
Změněno: 5. 10. 2015 11:30, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi. Cílem příspěvku je proto popsat, jak je moc ve třídách studentů učitelství vyjednávána, udržována a vnímána. Zaměříme se na legitimní a donucovací bázi moci dle teorie Frenche a Ravena (1959). Na základě adaptace dotazníku TPUS bylo zjištěno, že legitimní a donucovací moc tvoří jeden faktor. Na tento faktor byla zaměřena kvalitativní analýza skrze videozáznamy výuky studentů na praxi. Příspěvek proto popisuje jak legitimní a donucovací moc používají studenti na praxi, jak na uplatňování této moci reagují žáci a jak se pojetí těchto bází moci proměňuje napříč situacemi ve školní třídě.
Anglicky
Our study deals with power negotiation within classrooms of czech lower secondary student teachers during their long term practice. This paper is based on qualitative analysis of videorecordings of lessons. We focus on two higly correlated bases of power - legitimate and coercive power (French, Raven, 1959). The findings show typology of coercive power and two opposite structures of its use: gradation and resignation.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaV |
|