2014
The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989)
ZOUNEK, Jiří, Dana KNOTOVÁ a Michal ŠIMÁNĚZákladní údaje
Originální název
The primary school teacher in socialist Czechoslovakia in the era of normalization (1969-1989)
Autoři
ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Dana KNOTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
European Conference on Educational Research: The Past, Present and Future of Educational Research in Europe, Porto, Portugal, 1-6 September 2014, 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Portugalsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00073841
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
elementary school; teacher; oral history; normalisation; Czechoslovakia
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 22. 3. 2015 22:06, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
This report is partial outcome of the project. The title of the project is: Everyday life of basic schools in the normalization period as seen by teachers. Applying oral history to research in history of contemporary education. The main aim of this report is to present partial outcomes of research which was focused on teachers´ everyday lives at primary schools (ISED 1 and 2) in the era of normalization as it was experienced by themselves. Particularly we are interested in perception of teacher´s role in society, his possibility of professional growth and his relationships with colleges as well as with superiors. Furthermore, we are concerned about critical moments which occurred in life at school and teacher's professional life itself. Another question is whether and how teachers faced the regime of normalization. Through the using of oral history, the authors gained unique information about everyday life, private and professional, of teachers from primary school educational level.
Česky
Příspěvek je jedním z dílčích výsledků výzkumného projektu z názvem Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství. Doba komunismu má obecně klíčový význam pro historickou zkušenost druhé poloviny 20. století mnoha evropských zemí, zejména pak zemí tzv. východního bloku. V totalitních režimech prošlo, stejně jako jiné oblasti života společnosti, velmi složitým obdobím rovněž školství. Jedním z významných období v rámci dějin Československa po druhé světové válce bylo období tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých, které je datováno roky 1969-1989. Cílem příspěvku je prezentovat dílčí výsledky výzkumu zaměřeného na prozkoumání každodenního života učitelů základní školy (ISCED 1 a 2) v období normalizace tak, je sami pamětníci prožili. Konkrétně se zaměřujeme na vnímání role učitele a možnosti jeho profesního rozvoje, jaké byly vztahy s kolegy, vedením či nadřízenými orgány, co bylo možné považovat za kritické okamžiky v životě školy i v profesi učitele, zda a jak se střetávali s normalizačním režimem.
Návaznosti
GA14-05926S, projekt VaV |
|