KAŠPAROVÁ, Irena a Adéla SOURALOVÁ. „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele. Orbis Scholae. Karolinum, 2014, roč. 8, č. 1, s. 79-96. ISSN 1802-4637.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele
Název česky „Od lokální k cikánské škole“: homogenizace školní třídy a měnící se role učitele
Název anglicky „From Local to Gypsy School“: Homogenization of School Class and Changing Role of Teachers
Autoři KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí) a Adéla SOURALOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Karolinum, 2014, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00076384
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky segregace Romové sociální vyloučení
Klíčová slova anglicky segregation Roma pupils social exclusion
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Adéla Souralová, Ph.D., učo 144154. Změněno: 30. 11. 2015 15:57.
Anotace
Tento článek je případovou studií svou základních škol navštěvovaných především romskými dětmi, na kterých došlo k etnické homogenizaci. V textu popisujeme proces segregace, tedy změny v lokální k „cikánskou” školu, a dopady, které tato změna měla na tamější žáky a vyučující. Interpretujeme tento proces jako výsledek individuálních rozhodnutí zainteresovaných aktérů – konkrétně rodičů (romských a neromských), vyučujících a vedení školy – které zasazujeme do strukturního kontextu etnických a socioekonomických nerovností. Zároveň věnujeme pozornost dopadům takovéto nové konstelace ve složení žákovské populace na měnící se status škol a její percepci vyučujícími na námi zkoumaných školách – a sledujeme tedy reprodukci strukturálního status quo. Tento text vznáší zásadní otázky týkající se fungování určitého typu škol – od každodenního učení se (žáci), vyučování (učitelé) až po strukturální pohled na ekonomické fungování těchto škol, jejich symbolickou pozici na mapě základních škol, jakož i otázky přesahující budovy těchto škol směřující k připravenosti vyučujících vyučovat na „cikánských školách“
Anotace anglicky
The article proposed is a case study of two primary schools (which educate children ages 6 -16), where almost all the pupils are Roma. We describe the genesis of the process through which segregation (i.e. changing from a “local” to a “gypsy” school) was established, as well as the outcomes of it, which included a massive outflow of both teachers and non-Roma pupils from the schools. We pay close attention to the changing status of the schools, as well as the impact of the transformation upon the remaining teachers. Voice is also given to the Roma parents whose children go to these schools, as well as the school’s representatives (directors, deputies and local politicians) responsible for the financial running of the schools. Overall, the presented data shows a colourful mosaic of segregation, one which officially does not exist, and for which there is no solution easily acceptable to all those affected.
VytisknoutZobrazeno: 30. 8. 2024 21:41