KVASNIČKA, Michal. Viral Video Diffusion in a Fixed Social Network: An Agent-based Model. Online. In Danuše Nerudová. Procedia Economics and Finance 12 ( 2014). Holland: Elsevier, 2014, s. 334-342. ISSN 2212-5671. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00353-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Viral Video Diffusion in a Fixed Social Network: An Agent-based Model
Název česky Šíření virálního videa fixní sociální sítí: multiagentový model
Autoři KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Holland, Procedia Economics and Finance 12 ( 2014), od s. 334-342, 9 s. 2014.
Nakladatel Elsevier
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Odkaz na článek v časopise na ScienceDirect
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00076474
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISSN 2212-5671
Doi http://dx.doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00353-0
UT WoS 000345439100040
Klíčová slova česky virální video; viralní marketing; sociální síť; multiagentový model
Klíčová slova anglicky viral video; viral marketing; social network; agent-based model
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 14:12.
Anotace
Agent-based computational papers on viral marketing have been so far focused on the study of the word-of-mouth knowledge diffusion, and hence merged the decisions to adopt a product and to share information about it. This approach does not seem to capture well the properties of viral videos which are shared with no regard whether the sender has adopted the product. This paper presents the first model of such knowledge diffusion. The model consists of an artificial social network (a mix of small world and power network) that mimics the properties of empirical social networks and a model of node activation where every node that viewed the viral video shares it with a random subset of her neighbors just once. The results of the simulation show that there is a phase transition: in one phase, almost no agents view the viral video, in the other one, a great part of the whole population does. When the second phase occurs, the diffusion of the knowledge in time resembles that of Bass model. What phase occurs and how many agents view the content depend above all on how “catchy” the video is. Other marketing practices as selecting the seed of the first addressed agents are of secondary importance. The marketer can choose between addressing fewer more connected agents or more agents with fewer connections. If the video is “catchy”, then a small number of the first addressed agents is sufficient even when the agents are selected randomly.
Návaznosti
MUNI/A/0781/2013, interní kód MUNázev: Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace (Akronym: ReDoS)
Investor: Masarykova univerzita, Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 04:13