k 2014

Strategické řízení v obcích ČR na začátku programovacího období EU 2014+

LNĚNIČKA, Libor

Základní údaje

Originální název

Strategické řízení v obcích ČR na začátku programovacího období EU 2014+

Název česky

Strategické řízení v obcích ČR na začátku programovacího období EU 2014+

Název anglicky

Strategic management in municipalities of Czech Republic at beginning of programm period of EU 2014 +

Autoři

LNĚNIČKA, Libor

Vydání

23. sjezd České geografické společnosti a 16. kongres Slovenskej geografickej spoločnosti. 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Strategické řízení, Evropská unie, strategický plán, strategický rozvoj

Klíčová slova anglicky

Strategic management, European Union, Strategic plan, Strategic deveplompent
Změněno: 19. 3. 2015 13:15, Mgr. Ing. Libor Lněnička, Ph.D.

Anotace

V originále

Od 1. ledna 2014 se rozběhlo nové programovací období politiky Hospodářské, sociální a územní soudržnosti. Rada EU schválila 2. prosince 2013 na svém řádném zasedání víceletý finanční rámec EU pro období 2014–2020, přičemž na cíl 1b, týkající se právě soudržnosti, vyčlenila 325 149 mil. EUR (v cenách z roku 2011). Veřejnoprávní subjekty patří mezi nejpočetnější skupinu, která má šanci získat až 68 % alokovaných prostředků. Musí však být na to řádně připravena. Plánování dlouhodobých cílů rozvoje obcí v ČR je mj. spojeno s územním, strategickým a komunitním plánováním. Územní plánování je v ČR pro obce těžce ovlivnitelné, jelikož je legislativně podchyceno v zákoně č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů a obsah územního plánu dán vyhláškou č. 500/2006, ve znění vyhlášky 458/2012 Sb. Na druhé straně strategické a komunitní plánování je v ČR pouze doporučující, nemá oporu v legislativě, a tudíž pro veřejnoprávní subjekty je dobrovolné. Záměrem příspěvku je prezentovat výsledky výzkumné sondy, která proběhla na jaře 2014 mezi obcemi ČR s počtem obyvatel nad 1 000. Cílem sondy bylo zjištění základní přípravy strategických dokumentů na úrovni obcí a jejich bezproblémová „adaptace“ na nové programovací období Evropské Unie. Výsledky výzkumné sondy přinesly zajímavé postřehy v oblasti různorodého přístupu k metodice zpracování tak významným dokumentů, jakými jsou strategické a komunitní plány rozvoje.

Anglicky

From 1 January 2014, was comming new programming period of economic, social and territorial cohesion. EU Council approved December 2, 2013 at its regular meeting EU multiannual financial framework for the period 2014-2020, with the objective 1b: the right consistency, set aside 325,149 miles. EUR (in 2011 prices). Public subjects are among largest group that has a chance to get up to 68 % of allocated funds. Planning for long-term goals of development of municipalities in Czech Republic is connected with territory, strategic and community planning. Territory planning in the Czech Republic for communities heavily influenced as it is based on legislation in Act no. 183/2006 Sb., On territorial planning and building regulations, as amended, and the development plan given by Decree no. 500/2006, as amended by Decree 458/2012 Sb. On the other hand, strategic and community planning in the Czech Republic only recommending no basis in legislation, and therefore for public bodies is voluntary. The aim of this paper is to present the results of research probes, which took place in the spring of 2014 between the municipalities of the Czech Republic with a population of over 1 000 probes aim was to determine the basic preparation of strategic documents at the municipal level and their hassle free "adaptation" to the new programming period of the European Union. The results of the research probe yielded interesting insights in diverse approach to processing methodology and important documents such as strategic plans and community development.