BAŇAS, Michal, Radek HART, Pavel ŚVÁB a Adel Mohammad Mahmoud SAFI. JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA? Úrazová chirurgie. Ostrava: Česká společnost pro úrazovou chirurgii, 2014, roč. 22, č. 1, s. 19-23. ISSN 1211-7080.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Název česky JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Název anglicky IS THE PRESSURE IN THE AXIS OF THE LOWER LIMB DURING TOTAL KNEE ARTHROPLASTY SUFFICIENT TO IMITATE WEIGHT-BEARING?
Autoři BAŇAS, Michal (203 Česká republika), Radek HART (203 Česká republika, garant, domácí), Pavel ŚVÁB (203 Česká republika) a Adel Mohammad Mahmoud SAFI (400 Jordánsko, domácí).
Vydání Úrazová chirurgie, Ostrava, Česká společnost pro úrazovou chirurgii, 2014, 1211-7080.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30211 Orthopaedics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14110/14:00076558
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Klíčová slova česky Totální endoprotéza kolena; navigace; mechanická osa končetiny
Klíčová slova anglicky Total knee arthroplasty; navigation system; mechanical axis of the limb
Štítky EL OK
Změnil Změnila: Soňa Böhmová, učo 232884. Změněno: 23. 9. 2014 14:06.
Anotace
Gonartróza je nezánětlivé degenerativní onemocnění postihující chrupavku kolenního kloubu, často spojené s osovou úchylkou končetiny. K definitivnímu obnovení mechanické osy končetiny při implantaci totální endoprotézy s použitím navigace dochází v průběhu operace i v závěrečné fázi operace během tuhnutí kostního cementu, kdy zatížení končetiny je imitováno tlakem do paty v ose končetiny. Cílem práce bylo objasnit, zda je tato imitace zatížení končetiny při stanovení mechanické osy dostačující. MATERIÁL A METODIKA: V práci byla zjišťována mechanická osa končetiny před a po implantaci totální endoprotézy měřením z rtg snímku v zátěži a z údajů o mechanické ose v navigačním systému. Do studie bylo zařazeno 113 pacientů. VÝSLEDKY: Shoda mezi údaji z rtg snímku před operací a navigace na začátku operace byla u 14 pacientů (12%), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 36 pacientů (32 %), u 23 pacientů (20 %) byl rozdíl 3-4 stupně a u 40 pacientů (35%) byl rozdíl větší než 4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímku před operací a z navigace na začátku operace byl průměrně 4 stupně s maximem 17 stupňů. Shoda mezi údaji z rtg snímku po operaci a z navigace na konci operace byla u 35 pacientů (31 %), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 51 pacientů (45%) a u 22 pacientů (19%) byl rozdíl 3-4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímků po operaci a z navigace na konci operace byl průměrně 2 stupně s maximem 11 stupňů. T-testem byl mezi údaji z pooperačního rtg a z navigace na konci operace zjištěn statisticky významný rozdíl (p=0,02). ZÁVĚR: Tlak v ose dolní končetiny pro imitaci zatížení při implantaci totální endoprotézy kolena není dostačující.
Anotace anglicky
Gonarthrosis is non-inflammatory degenerative disease affecting the cartilage of the knee, often associated with mechanical axis deviation of the limbs. The definitive restoration of the mechanical axis of the limb during total knee arthroplasty using navigation system occurs during surgery and in the final phase of the operation during the solidification of bone cement, when the weight-bearing is imitated by pressure to heel in the axis of the limb. The goal of the study was to clarify whether this imitation of weight-bearing of the limb is sufficient in determining the mechanical axis of the limb. MATERIAL AND METHODS: We investigated the mechanical axis of the limb before and after total knee arthroplasty from measurements from weight-bearing X-ray and from the navigation system. We enrolled 113 patients. RESULTS: Complete agreement between the data from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was found in 14 patients (12 %), 1-2 degrees difference was found in 36 patients (32 %), 3-4 degrees difference was found in 23 patients (20%) and in 40 patients (35%) difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axes obtained from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was 4 degrees (maximum 17 degrees). The correspondence between the data from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was found in 35 patients (31 %), 1-2 degrees difference was found in 51 patients (45 %), 3-4 degrees difference was found in 22 patients (19%) and in 5 patients (4%) this difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axis obtained from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was 2 degrees (maximum 11 degrees). T-test for post-operative X-ray data and post-operative navigation system data showed statistically significant difference (p = 0.02). CONCLUSION: The pressure in the axis of the limb to imitate weight-bearing during total knee arthroplasty is not sufficient.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 19:32