2014
JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
BAŇAS, Michal, Radek HART, Pavel ŚVÁB a Adel Mohammad Mahmoud SAFIZákladní údaje
Originální název
JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Název česky
JE TLAK V OSE DOLNÍ KONČETINY DOSTAČUJÍCÍ PRO IMITACI ZÁTĚŽE PŘI IMPLANTACI TEP KOLENA?
Název anglicky
IS THE PRESSURE IN THE AXIS OF THE LOWER LIMB DURING TOTAL KNEE ARTHROPLASTY SUFFICIENT TO IMITATE WEIGHT-BEARING?
Autoři
BAŇAS, Michal (203 Česká republika), Radek HART (203 Česká republika, garant, domácí), Pavel ŚVÁB (203 Česká republika) a Adel Mohammad Mahmoud SAFI (400 Jordánsko, domácí)
Vydání
Úrazová chirurgie, Ostrava, Česká společnost pro úrazovou chirurgii, 2014, 1211-7080
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
30211 Orthopaedics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14110/14:00076558
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
Klíčová slova česky
Totální endoprotéza kolena; navigace; mechanická osa končetiny
Klíčová slova anglicky
Total knee arthroplasty; navigation system; mechanical axis of the limb
Štítky
Změněno: 23. 9. 2014 14:06, Soňa Böhmová
V originále
Gonartróza je nezánětlivé degenerativní onemocnění postihující chrupavku kolenního kloubu, často spojené s osovou úchylkou končetiny. K definitivnímu obnovení mechanické osy končetiny při implantaci totální endoprotézy s použitím navigace dochází v průběhu operace i v závěrečné fázi operace během tuhnutí kostního cementu, kdy zatížení končetiny je imitováno tlakem do paty v ose končetiny. Cílem práce bylo objasnit, zda je tato imitace zatížení končetiny při stanovení mechanické osy dostačující. MATERIÁL A METODIKA: V práci byla zjišťována mechanická osa končetiny před a po implantaci totální endoprotézy měřením z rtg snímku v zátěži a z údajů o mechanické ose v navigačním systému. Do studie bylo zařazeno 113 pacientů. VÝSLEDKY: Shoda mezi údaji z rtg snímku před operací a navigace na začátku operace byla u 14 pacientů (12%), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 36 pacientů (32 %), u 23 pacientů (20 %) byl rozdíl 3-4 stupně a u 40 pacientů (35%) byl rozdíl větší než 4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímku před operací a z navigace na začátku operace byl průměrně 4 stupně s maximem 17 stupňů. Shoda mezi údaji z rtg snímku po operaci a z navigace na konci operace byla u 35 pacientů (31 %), rozdíl 1-2 stupně byl zjištěn u 51 pacientů (45%) a u 22 pacientů (19%) byl rozdíl 3-4 stupně. Rozdíl mezi mechanickými osami získanými z rtg snímků po operaci a z navigace na konci operace byl průměrně 2 stupně s maximem 11 stupňů. T-testem byl mezi údaji z pooperačního rtg a z navigace na konci operace zjištěn statisticky významný rozdíl (p=0,02). ZÁVĚR: Tlak v ose dolní končetiny pro imitaci zatížení při implantaci totální endoprotézy kolena není dostačující.
Anglicky
Gonarthrosis is non-inflammatory degenerative disease affecting the cartilage of the knee, often associated with mechanical axis deviation of the limbs. The definitive restoration of the mechanical axis of the limb during total knee arthroplasty using navigation system occurs during surgery and in the final phase of the operation during the solidification of bone cement, when the weight-bearing is imitated by pressure to heel in the axis of the limb. The goal of the study was to clarify whether this imitation of weight-bearing of the limb is sufficient in determining the mechanical axis of the limb. MATERIAL AND METHODS: We investigated the mechanical axis of the limb before and after total knee arthroplasty from measurements from weight-bearing X-ray and from the navigation system. We enrolled 113 patients. RESULTS: Complete agreement between the data from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was found in 14 patients (12 %), 1-2 degrees difference was found in 36 patients (32 %), 3-4 degrees difference was found in 23 patients (20%) and in 40 patients (35%) difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axes obtained from X-ray and navigation system before total knee arthroplasty was 4 degrees (maximum 17 degrees). The correspondence between the data from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was found in 35 patients (31 %), 1-2 degrees difference was found in 51 patients (45 %), 3-4 degrees difference was found in 22 patients (19%) and in 5 patients (4%) this difference was greater than 4 degrees. The average difference between the mechanical axis obtained from X-ray and navigation system after total knee arthroplasty was 2 degrees (maximum 11 degrees). T-test for post-operative X-ray data and post-operative navigation system data showed statistically significant difference (p = 0.02). CONCLUSION: The pressure in the axis of the limb to imitate weight-bearing during total knee arthroplasty is not sufficient.