SLEZÁČKOVÁ, Alena, Eliška ČEJKOVÁ, Štěpánka DVOŘÁKOVÁ, Johan POTGIETER, Rajneesh CHOUBISA, Kamlesh SINGH, Aaron JARDEN and Fiona HOWARD. Souvislosti osobní pohody a životních hodnot u vysokoškolských studentů: mezinárodní srovnání souborů z České republiky, Indie, Nového Zélandu a Jihoafrické republiky (A Link between Well-being and Life Values among University Students: Cross-cultural Comparison of Czech, Indian, New Zeland, and South African Samples). In 32. Psychologické dny, Olomouc, 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Souvislosti osobní pohody a životních hodnot u vysokoškolských studentů: mezinárodní srovnání souborů z České republiky, Indie, Nového Zélandu a Jihoafrické republiky
Name (in English) A Link between Well-being and Life Values among University Students: Cross-cultural Comparison of Czech, Indian, New Zeland, and South African Samples
Authors SLEZÁČKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eliška ČEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Štěpánka DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic), Johan POTGIETER (710 South Africa), Rajneesh CHOUBISA (356 India), Kamlesh SINGH (356 India), Aaron JARDEN (554 New Zealand) and Fiona HOWARD (554 New Zealand).
Edition 32. Psychologické dny, Olomouc, 2014, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00076640
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) osobní pohoda; štěstí; životní hodnoty; mezinárodní studie
Keywords in English subective well-being; happiness; life values; cross-culture study
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 1/3/2015 12:11.
Abstract
Tato studie je součástí mezinárodního projektu Social Capital and Well-being (SoCaWe), jenž se výzkumně zaměřuje na aktuální témata z oblasti pozitivní psychologie. Hlavním cílem je porovnat míru osobní pohody u respondentů ze čtyř zemí odlišných kultur a odhalit vztah životních hodnot k osobní pohodě, a to jak k její kognitivní (životní spokojenost) tak i k emocionální (frekvence a intenzita prožívaného štěstí) dimenzi. Dalším cílem je odhalení souvislostí diskrepance životních hodnot (tj. rozdílu mezi důležitostí a spokojeností s hodnotou) s mírou životní spokojenosti a štěstí. Výzkumný soubor tvořilo celkem 574 vysokoškolských studentů ze čtyř zemí: České republiky (N=165), Indie (N=168), Nového Zélandu (N=131) a Jihoafrické republiky (N=110). Data byla získána pomocí anonymního online dotazníku v letech 2012 až 2013. Použitými metodami byly The Satisfaction with Life Scale (Diener et al., 1985), The Valued Living Questionnaire (Wilson, 2010) a The Happiness Measures (Fordyce, 1988). Výsledky ukazují, že úroveň životní spokojenosti českých, indických a novozélandských studentů se významně neliší, životní spokojenost je výrazně vyšší pouze u jihoafrických studentů. Respondenti z JAR také prožívají štěstí nejčastěji, zatímco indičtí studenti prožívají štěstí nejintenzivněji. Podrobnější analýzy odhalily kulturně specifické souvislosti a rozdíly v míře osobní pohody a důležitosti resp. spokojenosti s životními hodnotami. Dosažené výsledky přinášejí zajímavé mezinárodní srovnání, v určitých ohledech jsou v souladu s výsledky relevantních zahraničních studií, avšak doplňují je o nové poznatky.
Abstract (in English)
The study is part of an international project Social Capital and Well-being (SoCaWe) that focuses on research of well-being, social capital and life values. The main objective is to compare the well-being of respondents from four different countries with various cultural backgrounds, and to reveal the relationships of life values with subjective well-being, both its cognitive (life satisfaction) as well as emotional (frequency and intensity of experienced happiness) dimensions. Another goal is to reveal relationships between discrepancy of life values (i.e. the difference between the importance and the satisfaction with value) with the level of life satisfaction and happiness. The research sample consisted of 574 undergraduate students from four countries: Czech Republic (N = 165), India (N = 168), New Zealand (N = 131) and South Africa (N = 110). Data were collected using an anonymous online questionnaire in 2012 and 2013. The methods used were The Satisfaction with Life Scale (Diener et al., 1985), The Valued Living Questionnaire (Wilson, 2010), and The Happiness Measures (Fordyce, 1988). The results show that the level of life satisfaction in Czech, Indian and New Zealand students does not significantly differ. Life satisfaction is significantly higher in South African students. Respondents from South Africa also experience the highest frequency of happiness, while Indian students experience happiness most intensively. Detailed analysis revealed culturally specific links and differences in subjective well-being and life values.
PrintDisplayed: 30/5/2024 20:53