KOPŘIVOVÁ, Jitka. Role pedagoga v prevenci civilizačních onemocnění. Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca. Brno: Česká společnost tělovýchovného lékařství, 2014, roč. 23, č. 3, s. 149-152. ISSN 1210-5481.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role pedagoga v prevenci civilizačních onemocnění
Název anglicky The role of the educator in the prevention of lifestyle diseases
Autoři KOPŘIVOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca, Brno, Česká společnost tělovýchovného lékařství, 2014, 1210-5481.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14510/14:00076661
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
Klíčová slova česky pedagog; profesní kompetence; didaktické zásady; pohybové aktivity
Klíčová slova anglicky educator; professional competences; didactic principles; physical activity
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Změněno: 19. 3. 2015 17:28.
Anotace
Role pedagoga hraje zásadní podíl na efektivitě výchovně-vzdělávacího procesu za cílem prevence civilizačních onemocnění. Role pedagoga spočívá v tom, že plánuje, organizuje, realizuje a vyhodnocuje výchovně-vzdělávací proces. K tomu, aby mohl tyto činnosti adekvátně vykonávat, musí mít na dostatečné úrovni odborné (profesní) kompetence, schopnosti a dovednosti komunikační, motivační, prezentační, diagnostické a organizační. Vedle uvedených odborných kompetenci by měl mít pedagog potřebné osobnostní předpoklady jako je morální profil, schopnost vybrat a aplikovat vhodné metody a techniky svého působení na subjekt a schopnost empatie a lásky. Efekt pohybové intervence se neobejde i bez schopnosti sebereflexe a sebekritiky, schopnosti analyzovat svoji vlastní pedagogickou činnost a vyvozovat z ní důsledky, modifikovat výukové metody a postupy. Při plánování a realizaci pohybových intervencí je třeba dodržovat didaktické zásady jak obecné, tak i individuální. Jedině komplexním přístupem pedagoga k tělovýchovnému procesu lze účinně preventivně působit proti vzniku civilizačního onemocnění.
Anotace anglicky
The role of the educator plays a crucial contribution to the efficiency of the educational process in order to prevent lifestyle diseases. The role of the educator lies in the fact that plans, organizes implements and evaluates educational process. To be able to adequately perform these activities must have a sufficient level of training (professional) skills, abilities and communication skills, motivation, presentation, diagnostic and organizational. In addition to these professional competence of the teacher should have the necessary personal qualities such as moral character, ability to select and apply appropriate methods and techniques of their effect on the body and empathy and love. Effect of exercise intervention cannot do without self-reflection and self-criticism, the ability to analyze their own pedagogical activity and to draw the consequences, modify teaching methods and practices. Planning and implementation of physical interventions should be observed the didactic principles of both general and individual. Only a comprehensive approach to the physical process can be effectively designed to prevent the emergence of civilization diseases.
VytisknoutZobrazeno: 20. 8. 2024 18:17