2014
Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
OBROVSKÁ, Jana a Adéla SOURALOVÁZákladní údaje
Originální název
Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
Název česky
Sociální studia 2/2014. Cizinci a našinci mezi školou a každodenností
Název anglicky
Social Studies 2/2014. Foreigners and One of us between Schools and Everyday Life
Autoři
OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, domácí) a Adéla SOURALOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, od s. 1-157, 157 s. 2014
Nakladatel
Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00073930
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
vzdělávání menšiny mezietnické vztahy etnicita
Klíčová slova anglicky
Education Minorities Interethnic relations Ethnicity
Změněno: 3. 10. 2014 17:01, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.
V originále
Vietnamský chlapec hraje fotbal, romská dívka si hraje na lékařku a vyšetřuje plyšového medvídka, blonďatá holčička nabízí svačinu černošskému chlapečkovi, který čte Bibli. Ideální školní třída nebo fikce? Ti z nás, kteří prošli českým vzdělávacím systémem a čtou tyto řádky, za svou školní historii mnoho spolužáků migrantů neměli, nebo si z různých důvodů jejich etnicky odlišný původ neuvědomovali. Vzhledem k sílící migraci po roce 1989 bude zkušenost etnické rozmanitosti ve školních lavicích pro další generace o poznání častější. Na tento trend reaguje sociálně-vědní výzkum, který se zejména ve své variantě pedagogické, psychologické a sociologické podílel na genezi (sice stále ambivalentní, dnes již ale byrokraticky zavedené) kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“, k nimž vydatně upíná svou pozornost. Předložené tematické číslo Cizinci a našinci mezi školou a každodenností si klade ambici posílit analytickou, teoretickou a metodologickou erudici, s níž je možné (a jak se domníváme i potřebné) k jinak dobře popsané a prozkoumané oblasti vzdělávání žáků z etnických menšin přistoupit.
Anglicky
Vietnamský chlapec hraje fotbal, romská dívka si hraje na lékařku a vyšetřuje plyšového medvídka, blonďatá holčička nabízí svačinu černošskému chlapečkovi, který čte Bibli. Ideální školní třída nebo fikce? Ti z nás, kteří prošli českým vzdělávacím systémem a čtou tyto řádky, za svou školní historii mnoho spolužáků migrantů neměli, nebo si z různých důvodů jejich etnicky odlišný původ neuvědomovali. Vzhledem k sílící migraci po roce 1989 bude zkušenost etnické rozmanitosti ve školních lavicích pro další generace o poznání častější. Na tento trend reaguje sociálně-vědní výzkum, který se zejména ve své variantě pedagogické, psychologické a sociologické podílel na genezi (sice stále ambivalentní, dnes již ale byrokraticky zavedené) kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“, k nimž vydatně upíná svou pozornost. Předložené tematické číslo Cizinci a našinci mezi školou a každodenností si klade ambici posílit analytickou, teoretickou a metodologickou erudici, s níž je možné (a jak se domníváme i potřebné) k jinak dobře popsané a prozkoumané oblasti vzdělávání žáků z etnických menšin přistoupit.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaV |
|