2014
Které hodnoty ovlivňují vstup do manželství?
KREIDL, Martin a Lucie MORAVCOVÁZákladní údaje
Originální název
Které hodnoty ovlivňují vstup do manželství?
Název anglicky
Which Values Affect Marriage Entry?
Autoři
KREIDL, Martin (203 Česká republika, garant, domácí) a Lucie MORAVCOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Sociální studia, Masarykova univerzita, 2014, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00076735
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
Marriage entry;second demographic transition;values;Czech Republic
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 10. 2014 10:23, prof. Martin Kreidl, Ph.D.
V originále
V posledních dekádách došlo v ČR, podobně jako v jiných zemích, k zásadním změnám v rodinném a reprodukčním chování – mezi nimi také k poklesu sňatečnosti a odkládání vstupu do manželství. Tyto změny bývají vykládány z perspektivy druhé demografické tranzice, která postuluje, že ve společnosti dochází k posilování hodnot negativně ovlivňujících individuální rozhodnutí vstoupit do manželství. Nicméně vliv hodnotového profilu jednotlivce na vstup do manželství dosud nebyl explicitně modelován. Proto používáme data ze dvou vln šetření Generations and Gender Survey z let 2005 a 2008 a ukazujeme, jaký byl vliv vybraných hodnot (měřených v první vlně panelu) na pozdější vstup do manželství. Nalézáme pouze dílčí potvrzení teorie druhé demografické tranzice (materialismus zvyšuje pravděpodobnost vstupu do manželství u respondentů mimo pracovní trh). Celkově pozorujeme mnohem slabší vliv hodnotových proměnných na vstup do manželství, než jsme podle teorie druhé demografické tranzice očekávali.
Anglicky
In the last decades the Czech Republic experiences, as other countries, fundamental changes in family and reproductive behaviour – including declining marriage rates and marriage postponement. These changes are interpreted through the second demographic transition perspective, which postulates strengthening of values with negative effect on individual decision to marry. Nevertheless, the effect of individual value profile on marriage entry has not been explicitly modelled. Therefore, we use data from two waves of Generations and Gender Survey from 2005 and 2008 and indicate what the effect of selected values (measured in the first wave) on later marriage entry was. We find only partial support for the second demographic transition theory (materialism increases the likelihood of marriage among respondents outside the labour market). Overall, we observe a much weaker effect of value variables than we have expected according to the second demographic transition theory.