C 2014

In Search of the Content of Scientific Concepts. A Linguistic Ethnographic Analysis of the Translation Strategies of Teachers

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

In Search of the Content of Scientific Concepts. A Linguistic Ethnographic Analysis of the Translation Strategies of Teachers

Autoři

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Münster, New York, Performativity, Materiality and Time: Tacit Dimensions of Pedagogy, od s. 83-102, 20 s. European Studies on Educational Practices ; 4, 2014

Nakladatel

Waxmann Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00087707

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-8309-3116-4

Klíčová slova anglicky

School Language; School Scientific Lexicon; Translation Strategies; Linguistic Ethnographgic Analysis

Štítky

Změněno: 11. 4. 2017 17:31, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Teachers and students co-construct a distinct language community: they use language to share certain inner space which they know and in which they move and live (Vankova, 2007). Yet, this space changes slightly with each new subject matter which the students learn. Consequently, students have to internalise new lexicon through which they can perceive the language reality of the given subject (Lakoff, Johnson, 2002). This internalisation then enables them to become fluent speakers of the school language. Hence, this chapter examines (re)construction of the school scientific lexicon and translation strategies used in this process by teachers.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování