SYSLOVÁ, Zora a Vladimíra HORNÁČKOVÁ. Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2014, roč. 24, č. 4, s. 535-561. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kvalita reflexe v profesním myšlení učitelek mateřských škol
Název anglicky The Quality of Reflection in Professional Thinking Pre-school Teachers
Autoři SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimíra HORNÁČKOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2014, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00076802
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2014-4-535
Klíčová slova česky cíle vzdělávání; profesní myšlení; dimenze myšlení; předškolní vzdělávání; přípravné vzdělávání; reflexe; sebereflexe; učitelka mateřské školy
Klíčová slova anglicky professional thinking; dimensions of thinking; pre-school education; preparatory education; reflection; self-reflection; pre-school teacher
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Změněno: 12. 10. 2014 08:57.
Anotace
Předložená studie přináší do odborného diskurzu o profesionalizaci učitelského povolání pohled na profesní myšlení učitelek mateřských škol s cílem zjistit, jak kvalitní je reflexe učitelek mateřských škol s různou úrovní kvalifikace. V úvodních kapitolách autorky rozvíjí úvahu o vztahu profesionality a kvalifikovanosti, která vyúsťuje do vymezení tří dimenzí profesního myšlení – dimenze poznatkové, reflektivní a subjektivní. V dalším textu se autorky zaměřují již jen na dimenzi reflektivní, která se stala ústředním bodem zkoumání povahy myšlení učitelek mateřských škol s různou úrovní kvalifikace (ISCED 3A a ISCED 5B). Představují modely reflexe (Eby, 2000; Korthagen, 2011; Píšová, 2005), které využily ve svém výzkumu. Zbývající část textu se věnuje metodice výzkumu a zjištěním, která z analýzy dat vyplynula. Výsledky ukazují, že některé pozitivní hodnotící výroky respondentek o jejich práci jsou v kontrastu s výsledky analýzy videonahrávek. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že učitelky, které se cílenou reflexí a realizací technik sebereflexe již zabývaly, využívají vyšších hladin kognitivního myšlení. Podpořily se tak úvahy autorek o profesním myšlení a jeho rozvoji v systematickém zavádění reflexe již v pregraduálním vzdělávání učitelek mateřských škol na pedagogických fakultách.
Anotace anglicky
The given study brings the view of professional thinking of pre-school teachers into the professional discourse about professionalization of teaching with the aim to find out about the quality of reflection of pre-school teachers with different levels of qualification. In the foreword chapters, the authors consider the relationship between professionalism and qualiication and summarize with introducing three dimensions of professional thinking – cognitive, reflective and subjective dimension. In the paper, the authors concentrate only on the reflective dimension which represents the central point of investigation of the nature of thinking of (female) preschool teachers with different levels of qualification (ISCED 3A and ISCED 5B). They present the models of reflection (Eby, 2000; Korthagen, 2011; Píšová, 2005) that were used in the research. The following part of the paper focuses on the research methodology and findings. The results show that some positive evaluation statements of the respondents about their work are in the contrast to the results of the video analysis. The results of the research investigation have shown that the teachers who had been involved in focused reflection and realization of self-reflection techniques use a higher level of cognitive thinking. Therefore the authors’ view on professional thinking and its development through systematic implementation of reflection already during preservice pre-school teacher education at Faculties of Education has been supported.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 08:08