2014
Teacher´s Power Basis Perception of Czech Lower Secondary Students
VLČKOVÁ, Kateřina a Kateřina LOJDOVÁZákladní údaje
Originální název
Teacher´s Power Basis Perception of Czech Lower Secondary Students
Název česky
Reflexe bází moci učitele českými žáky druhého stupně základních škol
Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
The European Conference on Educational Research: The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe, 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Portugalsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00073951
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
reflektovaná moc učitele; báze moci; Teacher Power Use Scale; druhý stupeň základní školy
Klíčová slova anglicky
perceived teacher power; power bases; Teacher Power Use Scale; lower secondary classes
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 1. 2015 16:09, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
The ability of a person or a group to influence opinions, values, and behaviour of others is one of the most studied phenomena in social sciences. The importance of this phenomenon for educational and instructional settings is obvious: The latest research shows that the realisation of instructional aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Power negotiation and use of power is understood as an inherent part of educational process. The most influential, traditional typology of power as a relational phenomenon comes from French and Raven (1960). They distinguish teacher's power in relation to a (by students perceived) principle on which it is based on, i.e. coercive, reward, legitimate, referent, and expert power. In accordance to this we adapted one of the latest and most used instruments measuring relational power of teachers – Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt, and Turman, 2007). This regarded the adaptation for younger students (i. e. not university but lower secondary level) and to the Czech sociocultural conditions. The convenient research sample consisted of 2188 students from 117 classes (7th grade 39 %, 8th grade 48 %, 9th grade 13 %). Data were collected in the course of four school subjects, i. e. Civics (23 %), History (22 %), Czech Literature (23 %) and Geography (18 %). After CFA and item analysis we are conducting descriptive statistics and hypothesis testing. The 3 main research question areas are: a) Does Czech data support the Anglo-Saxon model of relational power with five main power bases? b) Which power bases are the most and the least used (seen from the perspective of students) by Czech lower secondary teachers? Are the results similar to international findings? c) Are there significant differences in perceived power bases use based on different variables (like different teachers/classes, teacher's length of practice, different school subjects, students' gender, students' age, and students' achievement)?
Česky
Téma moci patří mezi klíčová témata sociálních věd, ale také pedagogiky. Nejnovější výzkumy ukazují, že realizace didaktických cílů je zakotvena v jasně ustanovených mocenských vztazích ve třídě. Negociace moci je chápána jako součást edukačního procesu. Nejvlivnější, tradiční typologie moci jakožto relačního jevu pochází od Frenche a Ravena (1960), kteří odlišují moc učitele na základě žáky reflektovaného principu, na němž je moc založena, tj. expertní, referenční, legitimní, donucovací a odměňovací bázi moci. V souladu s výše zmíněným jsme adaptovali jeden z nejnovějších a nejvíce používaných nástrojů na měření relační moci - Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007). Adaptace zahrnovala přizpůsobení nástroje mladším žákům (nikoli univerzitním stduentům, ale žákům druhého stupně základní školy) a českým sociokulturním podmínkám. Dostupný vzorek zahrnoval 2188 žáků ze 177 tříd. Data byla sbírána v předmětech výchova k občanství, dějepis, česká literatura a zeměpis. Po konfirmatorní faktorové analýze, položkové analýze a výpočtech reliability se zaměřujeme na základní deskriptivní statistiky a testování hypotéz. Výzkumné otázky pokrývají tři oblasti: a) Podporují česká data anglosaský model relační moci a jejích pěti bází? b) Které báze moci jsou nejvíce využívané a které nejméně? Jsou české výsledky podobné mezinárodním výsledkům? c) Vyskytují se signifikantní rozdíly v reflexi bází moci učitele na základě různých proměnných (jako jsou různí učitelé/třídy, délka praxe učitele, různé školní předměty, gender žáků, věk žáků, školní úspěšnost žáků)?
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaV |
|