2014
Nemoc a smrt tradičním pohledem Romů
KAŠPAROVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Nemoc a smrt tradičním pohledem Romů
Název česky
Nemoc a medikace očima Romů v České republice
Název anglicky
Roma illness and death through traditional Roma perspective
Autoři
KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
XXXVIII. brněnské onkologické dny a XXVIII. konference pro nelékařské zdravotnické pracovníky, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00076931
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-86793-32-0
Klíčová slova česky
Romové nemoc smrt medikace antropologie
Klíčová slova anglicky
Roma illness death medication anthropology
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 21. 10. 2014 19:32, Irena Kašparová, M.A., Ph.D.
V originále
Romové, ačkoliv jsou součástí české společnosti již po mnohá staletí, se stále od majority v mnohém liší. Nejinak je tomu i v přístupu k nemoci, k léčení a v případě neúspěchu léčby i ke smrti. Výchozí premisa sociální vědy tkví v tom, že nemoc je stav, který je charakterizovaný především tím, že je opakem zdravím. Jako taková je nemoc do značné míry subjektivní, relativní a nativní kulturou determinovaný fenomén. Etnomedicína, subdisciplína sociální antropologie, nabízí k těmto účelům tzv. model vysvětlení (explanatory model) Artura Kleinmana, který je kompilací obsahu sdělení o příčinách nemoci, kritériích diagnózy a možných způsobech léčení. Tento model vysvětluje, že komunikace mezi lékařem a pacientem nevede nutně k porozumění a spolupráci, ale naopak. Autorka se v příspěvku zamýšlí nad významem nemoci, léčení a smrti tradičním pohledem Romů. Vypichuje odlišnost i podobnost promýšlení těchto témat dvěma odlišnými kulturami, relativitu jejich platnosti při vzájemném setkání i stereotypy, které obě strany provází.
Anglicky
Roma people, although part of the Czech society for several centuries, still show much difference from the majority population. The same applies to attitudes concerning illness, medication and health. The author takes a position of social anthropology to approach the topic. She does not offer practical solutions but looks upon the issue from the standpoint of cultural relativity and stereotypes adopted by either side.