a 2014

BOV v didaktice zoologie

RYCHNOVSKÝ, Boris

Základní údaje

Originální název

BOV v didaktice zoologie

Název anglicky

IBSE in Didactic of Zoology

Autoři

RYCHNOVSKÝ, Boris

Vydání

Pavlasová, L. (ed.) Trendy v didaktice biologie, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7290-787-8

Klíčová slova česky

Badatelsky orientovaná výuka; hodnocení; učebnice Přírodopisu

Klíčová slova anglicky

Inquiry Based Science Education; assessment; textbook of Natural History
Změněno: 24. 10. 2014 12:21, doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.

Anotace

V originále

Metody „Badatelsky orientované výuky“ (BOV) jsou v průběhu studia přírodopisu na PdF MU aplikovány v jednotlivých studijních předmětech jak v bakalářském tak i magisterském studiu. Jsou častou studijní strategií odborné přípravy v jednotlivých odborných předmětech včetně zoologických. Nejvýrazněji jsou uplatňovány v průběhu terénních cvičení. Mnohé úkoly BOV integrujeme se zážitkovou pedagogikou. Strategie BOV byla na PdF MU úspěšně aplikována i do didaktické oblasti studia Přírodopisu. V rámci Didaktiky zoologie je před studenty postaven zjednodušený úkol: hodnocení učebnic Přírodopisu pro ZŠ podle zoologického obsahu. Nedílnou součástí je kromě zhodnocení prezentace vyšších taxonů živočichů podle vytčených kritérií i hodnocení ekosystémového přístupu jednotlivých učebnicových řad. Podle kvantitativního hodnocení kapitol jednotlivými studenty vyplynou pozitiva a nedostatky jednotlivých učebnic a celých řad. Výsledkem předmětu je hlubší poznání všech nabízených řad učebnic Přírodopisu pro ZŠ (a nižší ročníky gymnázií), jejich zoologicko-ekologické vhodnosti a didaktické využitelnosti pro výuku Přírodopisu.