p 2014

Digitální generace a proměny učebního prostředí

ZOUNEK, Jiří

Základní údaje

Originální název

Digitální generace a proměny učebního prostředí

Název anglicky

Digital generation and transformation of the learning environment

Autoři

Vydání

4. ročník interdisciplinární studentské vědecké konference doktorandů FPE, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

digital generation; learning environment; learning; informal learning; digital natives; digital immigrants;

Klíčová slova anglicky

digitální generace; učení; učební prostředí; digitální imigranti; digitální domorodci; informální učení;
Změněno: 17. 12. 2014 11:37, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Přednáška se zaměřuje na problematiku učení (se) současné generace studentů. V rámci přednášky bude diskutován koncept „digitálních domorodců“ a „digitálních imigrantů“ (M. Prensky) včetně významu těchto myšlenek pro oblast vzdělávání. Z těchto úvah se odvíjí téma proměn v chápání učebního prostředí dnešních studentů, v němž se prolíná tradiční (fyzické) prostředí, ale i prostředí virtuální. Stále důležitější roli sehrává tzv. osobní učební prostředí studenta, které je v době digitálních technologií velmi flexibilní, protože studenti jsou schopni upravit si celou řadu nástrojů podle svých představ či preferovaných stylů učení. Prolínání různých učebních prostředí a dostupnost digitálních technologií vede k proměně náhledu na školu a školní prostředí. To již není vnímáno jako jediné místo k učení, ale jedno z mnoha možných učebních prostředí. Z tohoto důvodu je nutné věnovat pozornost nejenom učení (se) ve školním prostředí (formálnímu učení), ale i učení mimo školu, tj. učení informálnímu.

Anglicky

The lecture focuses on the problem of learning current generation of students, their learning environment, formal and informal learning. School is no longer perceived as the only place to learn, but one of many possible learning environments.