2014
Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970
SKOPAL, PavelZákladní údaje
Originální název
Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970
Název anglicky
Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970
Autoři
SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Brno, 308 s. Filmová knihovna ; sv. 3, 2014
Nakladatel
Host
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00074007
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7294-971-7
Klíčová slova anglicky
Socialist cinema industry; film reception; cinema distribution; cultural transfer; transnational cinema; cultural policy
Štítky
Změněno: 30. 10. 2015 19:23, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Kniha srovnává filmovou produkci, uvádění a recepci ve třech zemích, které tvořily z perspektivy Sovětského svazu takzvaný severní trojúhelník — šlo o státy vytvářející na severovýchodě Evropy nárazníkovou zónu mezi oběma mocenskými bloky studené války, což ovlivňovalo jak jejich vnitřní politiku, tak pozici vůči Moskvě. Zdůraznění tohoto „trojúhelníku“ je pro tuto knihu příznačné — jedním z ústředních témat je totiž vztah národní kinematografie k sovětskému vzoru, resp. transnacionální dimenze filmové kultury východního bloku. Komparativní perspektiva knihy ovšem překračuje horizont konceptu sovětizace coby zjednodušujícího pohledu, který implikuje jednosměrný vliv, a nabízí plastičtější obraz specifických a autonomních rysů filmové kultury jednotlivých zemí. Přinejmenším stejně důležitou roli jako základní obrysy kulturní politiky hrají v knize i její předpokládaní realizátoři a příjemci, počínaje filmovými studii, přes režiséry a producenty, po místní stranické funkcionáře, vedoucí kin a diváky. První oddíl se věnuje filmovým koprodukcím, které natáčela filmová studia tří sledovaných zemí. Druhá část se zaměřuje na srovnání kulturní politiky i distribučních praktik a sleduje realizaci filmové kultury na lokální úrovni ve vybraných městech (Brně, Lipsku a Poznani), tedy jak byly filmy uváděny do kin a jakou roli sehrávali zaměstnanci kin či místní funkcionáři. Závěrečný oddíl srovnává vývoj návštěvnosti a diváckých preferencí v českých zemích, NDR a Polsku a identifikuje významy, které připisovala publika jak jednotlivým filmům, tak i roli kina jako volnočasové aktivity.
Anglicky
This monograph compares the changes which cinema cultures in the three neighbouring countries of Czechoslovakia, the GDR and Poland underwent in the twenty-five years following the end of World War II. The so-called "northern triangle" which the three states represented in the Soviet Union's geopolitical conceptualization was supposed to form a defence barrier on the Soviet Bloc's border with West Germany. This concept of a tri-bloc provides the empirical research's geographical limitation with a certain specificity. The introductory chapter (Introduction: Cinema Culture of the Socialist Countries – the "Northern Triangle" in Comparative Perspective) places the topic in a wider geopolitical context as well as providing the reader with the research design. The subsequent three historical chapters of the monograph focus on differences and similarities between the three countries in three distinct spheres of cinema culture: film production, cinema distribution and exhibition, and cinema reception.
Návaznosti
GAP409/11/0586, projekt VaV |
| ||
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU |
|