k 2014

The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature

Název česky

Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou

Autoři

Vydání

5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014), 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; příroda; výchova; vztah k přírodě; biofilní orientace vzdělávání

Klíčová slova anglicky

environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature, strategy; biophile orientation of education
Změněno: 11. 2. 2015 23:24, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

V originále

In intention of eco-social theories of education the author characterizes biophile orientation of education. Whereas the nature is an integral part of the educational content as well as a means of education (not only environmental), points to the possibility of teaching/schooling overcome of manipulative viewing of nature and primitive egocentric opinions and values. She emphasises the experiential and activity features in teaching and work with children´s images of the natural world that can develop a new way of critical thinking leading to cessation of the method of damage to nature and anthropocentrism, aspect environmental discipline and ethical sensibilities.

Česky

V intencích ekosociálních teorií vzdělávání autorka charakterizuje tzv. biofilní (propřírodní) orientaci vzdělávání. Vzhledem k tomu, že příroda je trvalou součástí vzdělávacího obsahu i prostředkem výchovy, poukazuje na možnosti školní výuky překonávat manipulativní nahlížení na přírodu a primitivně egocentrické názory a hodnoty. Zdůrazňuje zkušenostní a činnostní orientaci výuky a práci s dětskými obrazy světa přírody, které mohou rozvíjet nový způsob kritického myšlení, směřující k zastavení dosavadního způsobu poškozování přírody a k antropocentrismu, podrobenému ekologické kázni a etickému cítění.

Návaznosti

MUNI/A/0926/2013, interní kód MU
Název: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masarykova univerzita, Znalostní báze učitelství a její reflexe, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty