2014
The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Název česky
Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou
Autoři
Vydání
5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014), 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; příroda; výchova; vztah k přírodě; biofilní orientace vzdělávání
Klíčová slova anglicky
environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature, strategy; biophile orientation of education
Změněno: 11. 2. 2015 23:24, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
In intention of eco-social theories of education the author characterizes biophile orientation of education. Whereas the nature is an integral part of the educational content as well as a means of education (not only environmental), points to the possibility of teaching/schooling overcome of manipulative viewing of nature and primitive egocentric opinions and values. She emphasises the experiential and activity features in teaching and work with children´s images of the natural world that can develop a new way of critical thinking leading to cessation of the method of damage to nature and anthropocentrism, aspect environmental discipline and ethical sensibilities.
Česky
V intencích ekosociálních teorií vzdělávání autorka charakterizuje tzv. biofilní (propřírodní) orientaci vzdělávání. Vzhledem k tomu, že příroda je trvalou součástí vzdělávacího obsahu i prostředkem výchovy, poukazuje na možnosti školní výuky překonávat manipulativní nahlížení na přírodu a primitivně egocentrické názory a hodnoty. Zdůrazňuje zkušenostní a činnostní orientaci výuky a práci s dětskými obrazy světa přírody, které mohou rozvíjet nový způsob kritického myšlení, směřující k zastavení dosavadního způsobu poškozování přírody a k antropocentrismu, podrobenému ekologické kázni a etickému cítění.
Návaznosti
MUNI/A/0926/2013, interní kód MU |
|