HORKÁ, Hana. The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature. In 5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014). 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Name in Czech Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou
Authors HORKÁ, Hana.
Edition 5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014), 2014.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Spain
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; příroda; výchova; vztah k přírodě; biofilní orientace vzdělávání
Keywords in English environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature, strategy; biophile orientation of education
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 11/2/2015 23:24.
Abstract
In intention of eco-social theories of education the author characterizes biophile orientation of education. Whereas the nature is an integral part of the educational content as well as a means of education (not only environmental), points to the possibility of teaching/schooling overcome of manipulative viewing of nature and primitive egocentric opinions and values. She emphasises the experiential and activity features in teaching and work with children´s images of the natural world that can develop a new way of critical thinking leading to cessation of the method of damage to nature and anthropocentrism, aspect environmental discipline and ethical sensibilities.
Abstract (in Czech)
V intencích ekosociálních teorií vzdělávání autorka charakterizuje tzv. biofilní (propřírodní) orientaci vzdělávání. Vzhledem k tomu, že příroda je trvalou součástí vzdělávacího obsahu i prostředkem výchovy, poukazuje na možnosti školní výuky překonávat manipulativní nahlížení na přírodu a primitivně egocentrické názory a hodnoty. Zdůrazňuje zkušenostní a činnostní orientaci výuky a práci s dětskými obrazy světa přírody, které mohou rozvíjet nový způsob kritického myšlení, směřující k zastavení dosavadního způsobu poškozování přírody a k antropocentrismu, podrobenému ekologické kázni a etickému cítění.
Links
MUNI/A/0926/2013, interní kód MUName: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 2/9/2024 11:09