D 2014

Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

Název anglicky

The Two Slovak Topoi of Prosaic Poetics at the Czech Background (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Vyd. 1. Brno, Myšlenkové toposy literatury v česko-slovenských souvislostech : (minulost a současnost), od s. 133-148, 16 s. 2014

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00077238

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-263-0738-9

Klíčová slova česky

Dva toposy moderní slovenské prózy; Ladislav Ťažký; topos memoárově publicistických žánrů; minimalismus; rozptýleným (disperzním) rozmytým rozostřeným; palimpsest od modelu apollónského k stylizaci dionýsovské

Klíčová slova anglicky

Two topoi od modern Slovak prose; Ladislav Tazky; a topos of memoirs and publicistics journalism; minimalism dispersed blurred defocused; palimpsest from the Apollonian model towards the Dionysian stylization
Změněno: 23. 2. 2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.

Anotace

V originále

Autor přítomné reflexe se zabývá dvěma toposy moderní slovenské prózy. Na jedné straně stojí typ žánrové skupiny memorů a publicistiky, žánrového minimalismu a rozptýleného, rozmytého a rozostřeného palimpsestu směřujícího od apollónského modelu k dionýsovské stylizaci (Ladislav Ťažký), na straně druhé typ antiideologické, konfesionální prózy založené na žánru čerchovaného deníku (Rudolf Sloboda), oba pak na českém pozadí skeptického uměleckého šklebu jak nad minulostí, tak nad přítomností (Vladimír Macura).

Anglicky

The author of the present reflection deals with the two topoi of modern Slovak prose. On the one hand, there is a type of the genre group of memoirs and publicistics/journalism, genre minimalism, and a dispersed, blurred, defocused palimpsest going from the Apollonian model towards the Dionysian stylization (Ladislav Ťažký), on the other a type of the anti-ideological confessional prose based on the genre of the dash-and-dot diary (Rudolf Sloboda), both at the Czech background of the sceptical artistic jeer at both the past and the present (Vladimír Macura).