2014
Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
POSPÍŠIL, IvoZákladní údaje
Originální název
Dva slovenské toposy prozaické poetiky na českém pozadí (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
Název anglicky
The Two Slovak Topoi of Prosaic Poetics at the Czech Background (Ladislav Ťažký a Rudolf Sloboda)
Autoři
POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Brno, Myšlenkové toposy literatury v česko-slovenských souvislostech : (minulost a současnost), od s. 133-148, 16 s. 2014
Nakladatel
Tribun EU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00077238
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-263-0738-9
Klíčová slova česky
Dva toposy moderní slovenské prózy; Ladislav Ťažký; topos memoárově publicistických žánrů; minimalismus; rozptýleným (disperzním) rozmytým rozostřeným; palimpsest od modelu apollónského k stylizaci dionýsovské
Klíčová slova anglicky
Two topoi od modern Slovak prose; Ladislav Tazky; a topos of memoirs and publicistics journalism; minimalism dispersed blurred defocused; palimpsest from the Apollonian model towards the Dionysian stylization
Štítky
Změněno: 23. 2. 2015 08:07, prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
V originále
Autor přítomné reflexe se zabývá dvěma toposy moderní slovenské prózy. Na jedné straně stojí typ žánrové skupiny memorů a publicistiky, žánrového minimalismu a rozptýleného, rozmytého a rozostřeného palimpsestu směřujícího od apollónského modelu k dionýsovské stylizaci (Ladislav Ťažký), na straně druhé typ antiideologické, konfesionální prózy založené na žánru čerchovaného deníku (Rudolf Sloboda), oba pak na českém pozadí skeptického uměleckého šklebu jak nad minulostí, tak nad přítomností (Vladimír Macura).
Anglicky
The author of the present reflection deals with the two topoi of modern Slovak prose. On the one hand, there is a type of the genre group of memoirs and publicistics/journalism, genre minimalism, and a dispersed, blurred, defocused palimpsest going from the Apollonian model towards the Dionysian stylization (Ladislav Ťažký), on the other a type of the anti-ideological confessional prose based on the genre of the dash-and-dot diary (Rudolf Sloboda), both at the Czech background of the sceptical artistic jeer at both the past and the present (Vladimír Macura).