p 2014

Strategie učení: Ukázka designu výzkumu, technik sběru a analýzy dat

VLČKOVÁ, Kateřina and Karolína PEŠKOVÁ

Basic information

Original name

Strategie učení: Ukázka designu výzkumu, technik sběru a analýzy dat

Name (in English)

Learner Strategies: Example of a Research Design, Data Collection and Data Analysis Techniques

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Karolína PEŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogika pro doktorské studenty PdF MU, 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074120

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

strategie učení; koncept strategií; současné poznání; design výzkumu; metody sběru dat; metody analýzy dat

Keywords in English

learner strategies; concept of strategies; state of the art; research design; data collection methods; data analysis methods
Změněno: 20/11/2014 23:42, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Vyžádaná přednáška garantem doktorského studia pedagogiky na PdF MU byla určena pro doktorské studenty oboru Pedagogika na PdF MU a zabývala se tématem strategií učení, jejich konceptem, současným poznáním problematiky, problémy v teorii strategií učení a možnostmi jejich zkoumání. Hlavní část sestávala z ukázky výzkumu strategií v rámci projektu GAČR GAP407/12/0432 Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií. Prezentovaly jsme design výzkumu, nástroje sběru dat, metody analýzy dat v softwaru MaXQDA a Statistica a základní výsledky a diskutovaly o metodologických limetech a pozitivech daného výzkumu.

In English

The lecture for doctoral students of Education at Faculty of Education of Masaryk University focused on the topic of learner strategies, their conceptualization, current state of the art, problems in the theory of learner strategies and possibilities of their study. The main part of the lecture consisted of an example of a research project of Czech Science Foundation GAP407/12/0432 Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences. We presented the research design, data collection techniques, data analysis techniques in software MAXQDA and Statistica and main findings and discussed the methodological limits of the research and its importance.

Links

GAP407/12/0432, research and development project
Name: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences