2014
Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers
PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ a Dana JUHOVÁZákladní údaje
Originální název
Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers
Název česky
Mýty o nadaných žácích v pohledu učitelů
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Dana JUHOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
New Educational Review, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, 1732-6729
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.149 v roce 2012
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00074122
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
nadaní; mýty
Klíčová slova anglicky
gifted; myths
Změněno: 9. 4. 2015 10:52, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
The aim of the presented paper was to find out whether Czech and Slovak teachers are affected by myths about the gifted. We selected myths concerning the nature of giftedness, its identification, social and emotional characteristics of the gifted, and their education. The myths were examined in regard to determinants regarding educators. Data from 434 teachers (350 women) were collected by a foreign questionnaire. The results showed that these educators tend to hold myths about overachievement of the gifted without special care, simultaneity of gift and creativity, and the correlation of giftedness with social and emotional problems. The group with a higher risk to be susceptible to certain myths are teachers over 40 years, with experience longer than 10 years, teaching in villages and having no contact with giftedness. Thus we recommend focusing especially on further training of these high-risk groups of teachers in order to rebut their misconceptions about the gifted. The research was supported by the research grant of the Grant Agency of the Czech Republic registered under number P407/11/1272.
Česky
Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vliv mají mýty českých a slovenských učitelů o nadaných žácích na jejich postoj ke způsobu vzdělávání těchto žáků. Souboru 434 učitelů (366 žen) byly administrovány vybrané položky dotazníku Průzkum postojů a vnímání nadání (Bain, Choate & Bliss, 2006), které mapují nejfrekventovanější mýty týkající se podstaty nadání, sociálních a emocionálních charakteristik nadaných a jejich vzdělávání. Vybrané položky zjišťují i postoj učitelů k různým vzdělávacím modelům, které se při edukaci nadaných nejčastěji uplatňují.
Návaznosti
GAP407/11/1272, projekt VaV |
|