J 2014

Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers

PORTEŠOVÁ, Šárka, Marie BUDÍKOVÁ a Dana JUHOVÁ

Základní údaje

Originální název

Myths about Gifted Learners from the Perspective of Teachers

Název česky

Mýty o nadaných žácích v pohledu učitelů

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí), Marie BUDÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Dana JUHOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New Educational Review, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00074122

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

nadaní; mýty

Klíčová slova anglicky

gifted; myths
Změněno: 9. 4. 2015 10:52, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of the presented paper was to find out whether Czech and Slovak teachers are affected by myths about the gifted. We selected myths concerning the nature of giftedness, its identification, social and emotional characteristics of the gifted, and their education. The myths were examined in regard to determinants regarding educators. Data from 434 teachers (350 women) were collected by a foreign questionnaire. The results showed that these educators tend to hold myths about overachievement of the gifted without special care, simultaneity of gift and creativity, and the correlation of giftedness with social and emotional problems. The group with a higher risk to be susceptible to certain myths are teachers over 40 years, with experience longer than 10 years, teaching in villages and having no contact with giftedness. Thus we recommend focusing especially on further training of these high-risk groups of teachers in order to rebut their misconceptions about the gifted. The research was supported by the research grant of the Grant Agency of the Czech Republic registered under number P407/11/1272.

Česky

Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vliv mají mýty českých a slovenských učitelů o nadaných žácích na jejich postoj ke způsobu vzdělávání těchto žáků. Souboru 434 učitelů (366 žen) byly administrovány vybrané položky dotazníku Průzkum postojů a vnímání nadání (Bain, Choate & Bliss, 2006), které mapují nejfrekventovanější mýty týkající se podstaty nadání, sociálních a emocionálních charakteristik nadaných a jejich vzdělávání. Vybrané položky zjišťují i postoj učitelů k různým vzdělávacím modelům, které se při edukaci nadaných nejčastěji uplatňují.

Návaznosti

GAP407/11/1272, projekt VaV
Název: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Grantová agentura ČR, Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií – základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti