Detailed Information on Publication Record
2014
Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření?
VLČKOVÁ, Kateřina and Jarmila BRADOVÁBasic information
Original name
Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření?
Name (in English)
Weak Relationship between Learning Strategies and Achievement: A Problem of Operationalization and Measurement?
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00074123
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
strategie učení; výsledky vzdělávání; účinnost strategií učení; problémy měření
Keywords in English
learning strategies; achievement; efficacy of learning strategies; measurement problems
Tags
Reviewed
Změněno: 20/11/2014 23:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
V originále
Strategie učení jsou v praxi a teorii automaticky považovány za efektivní pro proces učení se a jeho výsledky, nicméně výzkumná zjištění toto očekávání dokládají jen v omezené míře. Tato metodologicko-teoretická studie diskutuje o konceptualizaci strategií učení a metodách jejich měření ve vazbě ke zjišťovaným vzdělávacím výsledkům. V diskusi a závěru jsou navržena doporučení, která by mohla umožnit zjišťování silnějšího vztahu strategií učení a vzdělávacích výsledků.
In English
Learning strategies are, in theory and practice, automatically expected to be effective in learning processes and their outcomes. Nevertheless, research findings support these expectations to only a limited extent. This methodological-theoretical study discusses the conceptualization of learning strategies and their measurement in connection to achievement. It formulates recommendations which could make it possible to estimate a stronger relationship between learning strategies and achievement.
Links
GAP407/12/0432, research and development project |
|