J 2014

Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření?

VLČKOVÁ, Kateřina and Jarmila BRADOVÁ

Basic information

Original name

Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: problém operacionalizace a měření?

Name (in English)

Weak Relationship between Learning Strategies and Achievement: A Problem of Operationalization and Measurement?

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074123

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

strategie učení; výsledky vzdělávání; účinnost strategií učení; problémy měření

Keywords in English

learning strategies; achievement; efficacy of learning strategies; measurement problems

Tags

Reviewed
Změněno: 20/11/2014 23:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Abstract

V originále

Strategie učení jsou v praxi a teorii automaticky považovány za efektivní pro proces učení se a jeho výsledky, nicméně výzkumná zjištění toto očekávání dokládají jen v omezené míře. Tato metodologicko-teoretická studie diskutuje o konceptualizaci strategií učení a metodách jejich měření ve vazbě ke zjišťovaným vzdělávacím výsledkům. V diskusi a závěru jsou navržena doporučení, která by mohla umožnit zjišťování silnějšího vztahu strategií učení a vzdělávacích výsledků.

In English

Learning strategies are, in theory and practice, automatically expected to be effective in learning processes and their outcomes. Nevertheless, research findings support these expectations to only a limited extent. This methodological-theoretical study discusses the conceptualization of learning strategies and their measurement in connection to achievement. It formulates recommendations which could make it possible to estimate a stronger relationship between learning strategies and achievement.

Links

GAP407/12/0432, research and development project
Name: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences

Files attached