2014
Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁZákladní údaje
Originální název
Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
Název anglicky
Intergenerational learning in the community: concept and research terrain mapping
Autoři
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00074144
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
mezigenerační učení; mezigenerační programy; komunita; komunitní vzdělávání; dobrovolnictví; hodnocení a výzkumy mezigeneračních programů
Klíčová slova anglicky
intergenerational learning; intergenerational programs; community; community education; volunteering; evaluation and research of intergenerational programs
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2015 00:10, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Článek je věnován tématu mezigeneračního učení v prostředí komunity. Nejprve se v něm pojednává o souvislostech komunity a mezigeneračního učení a o mezigeneračních programech, které jsou hlavním prostředkem učení v komunitě. Na základě internetově vyhledaných mezigeneračních programů v českém prostředí a v zahraničí je provedena jejich kategorizace z hlediska obsahového zaměření a z hlediska generačního zacílení. Jednotlivé typy mezigeneračních programů jsou ilustrovány konkrétními příklady dokumentujícími českou situaci. Jako důležitý aspekt se ukázalo dobrovolnictví, jemuž je v textu také věnována pozornost. Poslední část článku tvoří přehled o evaluaci a výzkumech zahraničních mezigeneračních programů, jenž je chápán jako východisko pro zpřesňování připravovaného výzkumu mezigeneračních programů u nás.
Anglicky
The article deals with the topic of intergenerational learning in community settings. First, it covers the context of the community and intergenerational learning, as well as intergenerational programmes, which are the main means of community learning. On the grounds of an Internet-based search results of Czech and international intergenerational programmes, it categorizes these programmes from the perspective of their content focus and generational targeting. It presents concrete examples documenting the situation in the Czech Republic to illustrate individual types of intergenerational programmes. The text identifies volunteering as an important aspect and it studies it in detail. The final part of the article consists of an overview of evaluation and research of international intergenerational programmes, which is seen as a starting point for a more precise research of intergenerational programmes in the Czech Republic, which is currently in preparation.
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaV |
|