STŘELEC, Stanislav. Rodiče nadaného dítěte jako víceúrovňoví prostředníci jeho edukace (Parents of a gifted child as multilevelled mediators in its education). In Malach, Josef - Chmura, Milan. Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. První. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, p. 75-86. ISBN 978-80-7464-654-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodiče nadaného dítěte jako víceúrovňoví prostředníci jeho edukace
Name (in English) Parents of a gifted child as multilevelled mediators in its education
Authors STŘELEC, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Ostrava, Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých, p. 75-86, 12 pp. 2014.
Publisher Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00077576
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7464-654-6
Keywords (in Czech) výzkumné nálezy; nadání; asynchronní vývoj; rodiče; výchovné působení; víceúrovňoví prostředníci; osobnostní rozvoj; sociální zdraví
Keywords in English research findings; talent; asynchronous development; parents; educational activities; multilevelled mediators; personality development; social health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 7/4/2015 14:03.
Abstract
Atributem nadání je asynchronní vývoj dítěte (žáka), který vyžaduje specifický přístup k jeho výchově a vzdělávání. Víceúrovňovost ve výchovném působení chápeme jako spektrum určitých činností rodičů reflektujících a reagujících na nerovnoměrný vývoj nadaného dítěte tak, že působí jako nejbližší prostředníci a poradci dítěte. Cílem je sladit rozvoj nadání se zdravým osobnostním a sociálním vývojem dítěte. Součástí studie je také hledání odpovědí na otázky, například: V čem se liší podmínky pro výchovu výjimečně nadaného dítěte od standardních edukačních nároků, které jsou všeobecně spojovány s rodinnou výchovou dětí? Existuje u této skupiny dětí (žáků) zvýšené riziko ohrožení jejich zdravého osobnostního a sociálního vývoje? Které poznatky o nadání dítěte mohou být rodičům prospěšné apod. V souvislosti s těmito otázkami je naším záměrem orientace v postojích, které rodiče nadaných dětí zaujímají a nástin institucionální podpory, kterou mohou rodiče v těchto situacích očekávat. Kromě vlastních výzkumných zjištění vycházíme ze souboru poznatků, výzkumných nálezů, závěrů a doporučení, které byly k tématu rodičovských postojů k nadání dítěte publikovány v relevantních odborných zdrojích české i zahraniční pedagogické a psychologické provenience. Téma je pokračováním řešení Výzkumného záměru PdF MU Brno MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Abstract (in English)
The attribute of a talent is the asynchronous development of the child (pupil), which requires a specific approach to its education. Multilevelled attitude in educational actuation is understood as a range of specific activities of parents reflecting and responding to the uneven development of a gifted child, so that they act as child's closest mediators and advisers. The aim is to align the talent development with a healthy personality and social development of the child. The study is also the search for answers to questions such as: How do the conditions for education of an exceptionally gifted child differ from the standard educational claims, which are generally associated with the family raising children? Is there in this group of children (students) an increased risk to their healthy personality and social development? Which knowledge of the gifted child may be beneficial to parents, etc? In relation to these issues our intention is the orientation in attitudes that parents of gifted children have and the outline of the institutional support that parents can expect to get in these situations. In addition to our own research findings we use the knowledge, research findings, conclusions and recommendations, related to the topic of parental attitudes toward gifted child which have been published in the relevant scientific sources of Czech and foreign educational and psychological origins. The topic is a follow-up of solving of Faculty of Education’s Research Intent MSM0021622443 Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:25