TOMEŠ, Zdeněk, Martin KVIZDA, Tomáš NIGRIN a Daniel SEIDENGLANZ. Competition in the railway passenger market in the Czech Republic. Research in Transportation Economics. UK: Elsevier, 2014, Volume 48, December, s. 270-276. ISSN 0739-8859. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2014.09.052.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Competition in the railway passenger market in the Czech Republic
Autoři TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KVIZDA (203 Česká republika, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika) a Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Research in Transportation Economics, UK, Elsevier, 2014, 0739-8859.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/14:00073301
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.retrec.2014.09.052
UT WoS 000349567800033
Klíčová slova česky železnice; konkurence; open access
Klíčová slova anglicky railway; competition; open access
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Změněno: 9. 3. 2018 12:17.
Anotace
This paper describes the development of competition in the Czech railway passenger market. The vertical separation of infrastructure and services occurred in 2003. Open access for commercial passenger services is allowed, and it was utilised in 2011 when the incumbent on the key rail route Prague-Ostrava was challenged by a new operator; a third operator entered the route at the end of 2012. This resulted in an intensive on-track competition with tariff declines and service improvements. With the exception of the Prague-Ostrava route, the operation of other passenger lines is classified as a public service obligation and is subsidised from public budgets. Long-distance services are organised by the Ministry of Transport, and the usual form of procurement used to be a direct awarding of services to the incumbent. However, this is changing as competitive tendering is being used more frequently. Competitive tendering is also theoretically possible in regional transport, but in 2009, regional transport authorities decided to directly award all contracts to the incumbent for 10-15 years, effectively closing regional markets for that period.
Návaznosti
MUNI/A/1203/2014, interní kód MUNázev: Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu (Akronym: TranSurvey)
Investor: Masarykova univerzita, Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD020010, projekt VaVNázev: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
VytisknoutZobrazeno: 24. 5. 2024 16:32