J 2014

Competition in the railway passenger market in the Czech Republic

TOMEŠ, Zdeněk, Martin KVIZDA, Tomáš NIGRIN a Daniel SEIDENGLANZ

Základní údaje

Originální název

Competition in the railway passenger market in the Czech Republic

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí), Martin KVIZDA (203 Česká republika, domácí), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika) a Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Research in Transportation Economics, UK, Elsevier, 2014, 0739-8859

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00073301

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000349567800033

Klíčová slova česky

železnice; konkurence; open access

Klíčová slova anglicky

railway; competition; open access

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2018 12:17, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper describes the development of competition in the Czech railway passenger market. The vertical separation of infrastructure and services occurred in 2003. Open access for commercial passenger services is allowed, and it was utilised in 2011 when the incumbent on the key rail route Prague-Ostrava was challenged by a new operator; a third operator entered the route at the end of 2012. This resulted in an intensive on-track competition with tariff declines and service improvements. With the exception of the Prague-Ostrava route, the operation of other passenger lines is classified as a public service obligation and is subsidised from public budgets. Long-distance services are organised by the Ministry of Transport, and the usual form of procurement used to be a direct awarding of services to the incumbent. However, this is changing as competitive tendering is being used more frequently. Competitive tendering is also theoretically possible in regional transport, but in 2009, regional transport authorities decided to directly award all contracts to the incumbent for 10-15 years, effectively closing regional markets for that period.

Návaznosti

MUNI/A/1203/2014, interní kód MU
Název: Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu (Akronym: TranSurvey)
Investor: Masarykova univerzita, Odhad poptávky na trzích dopravních služeb pomocí spotřebitelského průzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
TD020010, projekt VaV
Název: Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace a zefektivnění zadávání a kontroly veřejných soutěží v osobní železniční dopravě v ČR v kontextu společných politik EU.