J 2014

Snídaňové cereálie ve stravě (nejen) dětí II - postoj spotřebitelů

KAPOUNOVÁ, Zlata and Halina MATĚJOVÁ

Basic information

Original name

Snídaňové cereálie ve stravě (nejen) dětí II - postoj spotřebitelů

Name (in English)

Breakfast cereals in the diet of (not only) children II - attitudes of consumers

Authors

KAPOUNOVÁ, Zlata (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Halina MATĚJOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Výživa a potraviny, Praha, Výživaservis, 2014, 1211-846X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

30202 Endocrinology and metabolism

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14110/14:00077604

Organization unit

Faculty of Medicine

Keywords in English

Breakfast cereals;children;preference;nutritiotional score

Tags

Změněno: 15/1/2015 16:16, Soňa Böhmová

Abstract

V originále

Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit preference, frekvence a způsob konzumace snídaňových obilovin(SO)ve skupině dětí, dospívajících a dospělých. Výsledky průzkumu prokázaly vysokou oblibu konzumace SO v obou sledovaných skupinách s nejčastější frekvencí konzumace 2-3x týdně a to převážně ke snídani a dále na odpolední svačinku. Starší respondenti upřednostňovali tzv. müsli zapékané nebo sypané, děti preferovaly jednoznačně SO určené jejich věkové kategorii. SO adresované dětem ovšem vykazují v mnoha případech nízké nutriční skóre, které neodpovídá srovnatelné porci plnohodnotných obilovin. pozitivní přínos konzumace SO naopak spočíval ve vyšší konzumaci mléčných výrobků v obou sledovaných skupinách.

In English

The aim of the questionnaire survey was to determine the preferences, frequency and cnosumption patterns of breakfast cereals (BC) in children,in adolescents and adults. The results showed the BC consumption was highly popular in both groups with the most common consumption frequency of 2-3x weekly mostly for breakfast and for an afternoon snack. Older respondents preferred toasted/baked muesli or pure muesli, children distinctively preferred the BC intended for their age group. BC addressed to children however show in many cases low nutritional score that is not adequate to serving of high quality cereals. In contrast, the consumption of BC had a positive contribution to higher consumption of dairy products in both groups.