Detailed Information on Publication Record
2014
Snídaňové cereálie ve stravě (nejen) dětí II - postoj spotřebitelů
KAPOUNOVÁ, Zlata and Halina MATĚJOVÁBasic information
Original name
Snídaňové cereálie ve stravě (nejen) dětí II - postoj spotřebitelů
Name (in English)
Breakfast cereals in the diet of (not only) children II - attitudes of consumers
Authors
KAPOUNOVÁ, Zlata (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Halina MATĚJOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Výživa a potraviny, Praha, Výživaservis, 2014, 1211-846X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
30202 Endocrinology and metabolism
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14110/14:00077604
Organization unit
Faculty of Medicine
Keywords in English
Breakfast cereals;children;preference;nutritiotional score
Tags
Změněno: 15/1/2015 16:16, Soňa Böhmová
V originále
Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit preference, frekvence a způsob konzumace snídaňových obilovin(SO)ve skupině dětí, dospívajících a dospělých. Výsledky průzkumu prokázaly vysokou oblibu konzumace SO v obou sledovaných skupinách s nejčastější frekvencí konzumace 2-3x týdně a to převážně ke snídani a dále na odpolední svačinku. Starší respondenti upřednostňovali tzv. müsli zapékané nebo sypané, děti preferovaly jednoznačně SO určené jejich věkové kategorii. SO adresované dětem ovšem vykazují v mnoha případech nízké nutriční skóre, které neodpovídá srovnatelné porci plnohodnotných obilovin. pozitivní přínos konzumace SO naopak spočíval ve vyšší konzumaci mléčných výrobků v obou sledovaných skupinách.
In English
The aim of the questionnaire survey was to determine the preferences, frequency and cnosumption patterns of breakfast cereals (BC) in children,in adolescents and adults. The results showed the BC consumption was highly popular in both groups with the most common consumption frequency of 2-3x weekly mostly for breakfast and for an afternoon snack. Older respondents preferred toasted/baked muesli or pure muesli, children distinctively preferred the BC intended for their age group. BC addressed to children however show in many cases low nutritional score that is not adequate to serving of high quality cereals. In contrast, the consumption of BC had a positive contribution to higher consumption of dairy products in both groups.