B 2013

Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek dětí od předškolního věku v kontextu intelektového nadání

HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Iva BUREŠOVÁ, Veronika SMETANOVÁ a Jiří HAVIGER

Základní údaje

Originální název

Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek dětí od předškolního věku v kontextu intelektového nadání

Název anglicky

Manifestations of children's curiosity: Information retrieval and ability to ask questions of children from preschool age in the context for intellectual giftedness

Vydání

Praha, 171 s. 2013

Nakladatel

Grada

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-247-5200-6

Klíčová slova česky

informační chování; schopnost klást otázky; předškolní děti; everyday-lif-information-behaviour (ELIB); edukační proces; otázky ve školní praxi; inteligence

Klíčová slova anglicky

information behaviour; ability to ask questions; preschool children; everyday-lif-information-behaviour (ELIB); education process; questions in the school context; intelligence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 12. 2016 15:33, doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Monografie shrnuje výsledky výzkumného projektu Ready to ask? GAP407/11/0426. Publikace má 12 kapitol, které předkládají odpovědi na nejdůležitější výzkumné otázky, které byly řešeny v souvislosti s hlavním výzkumným tématem: informační chování (nadaných) dětí v pregramotném období. Publikace je v souladu s tradicí rozdělena do dvou částí. První část stručně shrnuje teoretické poznatky o hlavních tematických oblastech: informační chování, komunikace, otázky, nadání a inteligence. Ve druhé části jsou prezentovány výsledky výzkumu v podobě tří dílčích studií. Společným cílem prezentovaných výzkumů je popsat informační chování dětí od pregramotného období. Z celé široké problematiky informačního chování jsme vyzvedli jako klíčový prvek výzkumu téma otázky. Všechny tři prezentované výzkumy se věnují různým aspektům a souvislostem tohoto klíčového fenoménu. První studie se zabývá informačním chování dětí v předškolním věku, a to jeho přirozenou podobou, tzv. everyday-life-information behaviour (ELIB). Studie odpovídá na tři otázky: Co zajímá děti předškolního věku? Odkud získávají děti předškolního věku informace o tom, co je zajímá? Jak se liší informační chování dětí předškolního věku v závislosti na úrovni jejich inteligence? Druhá studie zkoumá klíčovou schopnost informačního chování, a to schopnost formulovat otázku. Cílem této studie je zodpovědět základní otázku: Jaká je pohotovost dětí klást otázky? a posoudit: Jak se liší tato schopnost v závislosti na inteligenci dětí? Třetí studie zacílila na ELIB v každodenní realitě vzdělávacího procesu. Studie nabízí neotřelou analýzu výskytu otázek v reálné školní praxi od první třídy do čtvrtého ročníku střední školy. Zdrojem dat je korpus SCHOLA2010. Závěrečná kapitola nabízí shrnutí získaných poznatků a několik námětů do budoucna.

Anglicky

The monograph summarizes the results of a research project Ready to ask? GAP407/11/0426. The publication has 12 chapters that present answers to important research questions that were addressed in the context of a major research topic: information behavior of (gifted) children from pre-literacy stage. The publication is divided into two parts. The first section briefly summarizes the theoretical knowledge of the major thematic areas: information behavior, communication, questions, giftedness and intelligence. The second part presents the results of research in the form of three sub-studies. The common goal of the presented research is to describe the information behavior of children from preliteracy stage. As a key element it was picked up the topic of questions. All three studies presented deal with different aspects and consequences of this crucial phenomenon. The first study deals with information behavior of children of preschool age in its natural form: the everyday-life-information-behaviour ( elib ) . The study answers three questions: What interests preschool children? Where do preschoolers get information about what interests them? How vary information behavior of preschool children, depending on the level of intelligence? The second study examines the core capability of information behavior, the ability to formulate a question. The aim of this study is to answer the basic question: What is the readiness of children to ask questions? and consider: How does this differ depending on the children's intelligence? The third study decided to focus on ELIB in the everyday reality of the educational process. The study provides a fresh analysis of the occurrence of questions in school practice from the first grade to the fourth year of high school. The data source is the corpus SCHOLA2010 . The final chapter provides a summary of the findings and some suggestions for the future.

Návaznosti

GAP407/11/0426, projekt VaV
Název: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období