D 2014

Why Homo Economicus help each other?

KOPEČKOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Why Homo Economicus help each other?

Autoři

KOPEČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, New Economic Challenges: 5th International PhD Student Conference, od s. 109-120, 12 s. 2014

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14560/14:00077687

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-7140-7

Klíčová slova anglicky

Social preferences; Behavioral Economics; Neuroeconomics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2015 10:37, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Students of economics are commonly “drummed into head” that people do not care about others. Our subjects are “Homo Economicus” and they only care about maximization of own utility no matter of what impact it has on others. Yet in our daily, we can observe many examples that go against this assumption. People contribute to charities, donate blood and sometimes they even sacrifice theirs life to help others. This clearly contradicts assumption of rationality- but is this behavior irrational? This review study aims to briefly map development of economic thinking about rationality in a relation to social decision making. It begins with neoclassical „rational man“ and its origins. It goes further by introducing behavioral economics and its theories of social preferences -which claim that helping others may in fact lead to maximization of one’s own utility. On examples of selected studies it shows its strengths and weaknesses. This part is followed by neuroeconomics, a new field of study that has been so far rather neglected in the Czech Republic. It introduces the science, its methods and it puts forward its findings related to social decision making.

Návaznosti

MUNI/A/0845/2013, interní kód MU
Název: Možnosti využití experimentálních a behaviorálních přístupů ve veřejné ekonomii
Investor: Masarykova univerzita, Možnosti využití experimentálních a behaviorálních přístupů ve veřejné ekonomii, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty