2014
„Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg
TOMÁŠEK, PetrZákladní údaje
Originální název
„Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg
Název anglicky
"God bless you before living artists!" Art in the correspondence of two wool businessmen Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt and Maximilian Speck von Sternburg
Autoři
Vydání
Brno, Brno - moravský Manchester, od s. 98-111, 14 s. 2014
Nakladatel
Moravská galerie v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7027-277-0
Klíčová slova česky
Morava;Anglie;Brno;Lipsko;textilní průmysl;průmyslová špionáž;spřádací stroje;vlnařství;chov ovcí;sběratelství;malířství;mecenát;Natale Schiavoni;Hans Veit Schnorr von Carolsfeld;Hugo František ze Salm-Reifferscheidtu;Maximilian Speck von Sternburg;vzájemná korespondence;osvícenství;raný liberalismus;1. třetina 19. století
Klíčová slova anglicky
Moravia;England;Brno;Leipzig;textile industry;industrial espionage;weaving machines;wool production;sheep breeding;art collecting;painting;patronage;Natale Schiavoni;Hans Veit Schnorr von Carolsfeld;Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt;Maximilian Speck von Sternburg;mutual correspondence;enlightenment;early liberalism;first third of the 19th century
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 4. 2019 13:15, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Starohrabě Hugo František ze Salm-Reifferscheidtu podnikl v roce 1801 spolu s Vinzenzem Valentinem Petkem úspěšnou špionážní cestu do Anglie s cílem získat plány zařízení určených ke strojnímu zpracování vlny a technologické informace nutné k jejich sestavení a provozu. Spřádací stroje sestrojené podle těchto výkresů byly první svého druhu v Brně a pravděpodobně jedny z prvních v celé habsburské monarchii, přičemž jedenáct z původních osmnácti plánů se dodnes dochovalo ve fondech knihovny zámku v Rájci nad Svitavou. Po roce 1806 se starohrabě Salm v rámci racionalizace hospodářského provozu rodových panství zaměřil mj. na chov ovcí a produkci vlny a stal se jedním z iniciátorů rozvoje tohoto odvětví na Moravě i v celé habsburské monarchii. Hlavní oporou mu přitom bylo dlouholeté přátelství s předním hospodářským odborníkem a vlnařským velkoobchodníkem Maximilianem Speckem von Sternburg z Lipska, doložené vzájemnou korespondencí vedenou od roku 1821, respektive 1824, až do Salmovy smrti v roce 1836. Vedle mnoha podrobností dokumentujících pozadí produkce vlny a průběh obchodů obou mužů obsahuje korespondence i zajímavé informace o umění a umělcích. Maximilian Speck totiž zároveň patřil k předním sběratelům a znalcům výtvarného umění své doby a starohrabě Salm, který měl obdobné zájmy, zkušenosti svého přítele využíval. Na základě doporučení Maximiliana Specka např. v roce 1824 zakoupil obraz Ió italského malíře Natale Schiavoniho z akademické výstavy ve Vídni, ve stejném roce mu Speck rovněž pomáhal získat od ředitele Akademie v Lipsku Hanse Veita Schnorra von Carolsfeld obraz Smrt sv. Jana Evangelisty, který si Salm již dříve vyhlédl při návštěvě malířova ateliéru. Při vyjednáváním o jeho ceně však došlo mezi Speckem a Schnorrem ke sporu, který měl soudní dohru a ukázal tak zřetelné limity dobového mecenátu. Oba obrazy jsou dnes rovněž součástí uměleckých sbírek zámku v Rájci nad Svitavou. Představená korespondence dvou vlnařských podnikatelů ukázala, že rozvoj textilního průmyslu na Moravě v první třetině 19. století měl své konsekvence i v oblasti umění a kultury, a že v tehdejším myšlení, ovlivněném ještě pozdním osvícenstvím, se jednalo o přirozeně propojené společenské aktivity.
Anglicky
In 1801, Count Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt took, together with Vinzenz Valentin Petko, a successful “spy” trip to England. Its objective was to obtain plans of machines used for the processing of wool, as well as technical information necessary for their assembling and operation. Weaving machines put together on the basis of these drawings were the first of the kind in Brno, and probably among the first in the Habsburg monarchy. Eleven of the eighteen drafts have been preserved in the library collections of Rájec nad Svitavou Chateau. After 1806 Count Salm shifted his attention, as part of the rationalization process concerning the economic run of the family estate, to sheep breeding and the production of wool; he was one of the prime movers of the branch in Moravia and the whole monarchy. The count’s chief support was his long-term friend Maximilian Speck von Sternburg from Leipzig, a leading economic expert and wool merchant. Their friendship is documented by correspondence that started in 1821 (or 1824) and lasted until Salm’s death in 1836. Apart from numerous details elucidating the background of wool production and business deals between the two men, the correspondence contains interesting information about art and artists. Maximilian Speck was a renowned art collector and connoisseur, and Count Salm who shared his interests drew on his friend’s experience. For example, on Maximilian Speck’s recommendation he purchased, in 1824, the Io painting by Italian artist Natale Schiavoni from an academic exhibition in Vienna. In the same year, Speck helped him acquire the painting The Death of St. John the Evangelist by Hans Veit Schnorr von Carolsfeld, director of the Leipzig Academy that had caught Salm’s attention in the artist’s studio. However, when negotiating the price, there was a dispute between Speck and Schnorr that ended in court, demonstrating the limits of art patronage of the period. Both paintings are now also part of the collections in Rájec nad Svitavou Chateau. The presented correspondence of the two wool entrepreneurs shows that the development of the textile industry in Moravia in the first third of the 19th century was also reflected in art and culture, and that in the period thinking influenced by the reverberations of the Enlightenment these activities were naturally connected.
Návaznosti
GAP409/12/2017, projekt VaV |
|