J 2014

Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall.

TŮMA, František, Michaela PÍŠOVÁ, Petr NAJVAR a Věra JANÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Expert teachers’ interactive cognition: An analysis of stimulated recall.

Název česky

Interaktivní kognice učitelů expertů: analýza stimulovaného vybavování

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

New Educational Review, 2014, 1732-6729

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.149 v roce 2012

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00074191

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

interaktivní kognice; stimulované vybavování, didaktická znalost obsahu, výuka cizích jazyků

Klíčová slova anglicky

interactive cognition; stimulated recall; pedagogical content knowledge; foreign language teaching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2019 10:07, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The presented study focuses on the interactive cognition of expert teachers during their teaching. 16 foreign language teachers’ lessons were videotaped and the teachers were asked to reveal their interactive cognition through a stimulated recall interview. The verbal protocols were then analyzed in the light of argumentation analysis and the claims were subject to content analysis. The results showed that individual teachers varied greatly as regards their percentages of stimulated recall as well as other aspects of their interactive cognition, which supports the prototypical view of teacher expertise.

Česky

Studie se zaměřuje na interaktivní kognici učitelů při výuce. U 16 učitelů expertů jsme na video zaznamenali jejich výuku a pomocí stimulovaného vybavování jsme elicitovali jejich myšlení při výuce a o výuce. Na protokolech stimulovaného vybavování jsme poté provedli argumentační a obsahovou analýzu.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)

Přiložené soubory