2014
Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
PEŠKOVÁ, KarolínaZákladní údaje
Originální název
Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken
Název česky
Obsahová analýza vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny
Název anglicky
Content analysis of visuals for teaching culture in German language textbooks
Autoři
PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Bad Heilbrunn, Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung, od s. 241-253, 13 s. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung, 2014
Nakladatel
Verlag Julius Klinkhardt
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00077766
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-7815-1991-6
Klíčová slova česky
vizuální prostředky; reálie; učebnice německého jazyka; obsahová analýza; metodologie
Klíčová slova anglicky
visuals; teaching culture; German language textbooks; content analysis; methodology
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2014 10:42, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
V originále
In dem Kapitel wird der Weg der Inhaltsanalyse der Typen, Funktionen und Inhalte der landeskundlichen Visualisierungen der 4 gewählten Lehrwerke für Unterricht des Deutschen als Fremdsprache erläutert. Der Fokus wird auf den deduktiv und anhand konkreter Daten entwickelten Kategoriensystem (als Forschungsinstrument) gelegt. Es wird von den inhaltlichen Anforderungen an den heutigen Landeskundeunterricht und auch allgemeinen (psychodidaktischen) Gestaltungsprinzipien der Visualisierungen ausgegangen, dann werden die methodologische Vorgehensweise und die wichtigsten Ergebnisse der Lehrwerkanalyse beschrieben und zum Schluss werden die Konsequenzen für die Forschung und Lehrwerkgestaltung diskutiert.
Česky
V kapitole jsou prezentovány metodologické postupy při obsahové analýze typů, funkcí a obsahů vizuálních prostředků pro výuku reálií 4 vybraných učebnic němčiny jako cizího jazyka. Autorka vychází z požadavků na obsah učiva současné výuky reálií a z obecných (psychodidaktických) principů tvorby vizuálních prostředků. Hlavní pozornost je věnována tvorbě deduktivně a na základě dat vzniklého kategoriálního systému (výzkumného nástroje). Popsány jsou metodologické postupy a hlavní výsledky obsahové analýzy, v závěru jsou pak diskutovány důsledky pro výzkum a tvorbu učebnic.
Anglicky
The chapter presents the methodological procedure of an content analysis dealing with types, functions and content of visuals for teaching culture in 4 German as a second language textbooks used in Czech lower secondary schools. Based on content requirements for the present German language instruction and general design principles, the research problem was approached from the perspective of German language didactics and from the general (psychodidactical) perspective. The main attention of the chapter is paid to the deductively (theory-driven) developed and inductively revised (based on concrete textbooks) system of categories which was used as a research instrument. The methodological procedure and main results of the analysis are described. In addition, consequencies of the investigation for further research and textbook design are discussed.