C 2014

Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken

PEŠKOVÁ, Karolína

Základní údaje

Originální název

Inhaltsanalyse der landeskundlichen Visualisierungen in DaF-Lehrwerken

Název česky

Obsahová analýza vizuálních prostředků pro výuku reálií v učebnicích němčiny

Název anglicky

Content analysis of visuals for teaching culture in German language textbooks

Autoři

PEŠKOVÁ, Karolína (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Bad Heilbrunn, Methodologie und Methoden der Schulbuch- und Lehrmittelforschung, od s. 241-253, 13 s. Beiträge zur historischen und systematischen Schulbuchforschung, 2014

Nakladatel

Verlag Julius Klinkhardt

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00077766

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-7815-1991-6

Klíčová slova česky

vizuální prostředky; reálie; učebnice německého jazyka; obsahová analýza; metodologie

Klíčová slova anglicky

visuals; teaching culture; German language textbooks; content analysis; methodology

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2014 10:42, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Anotace

V originále

In dem Kapitel wird der Weg der Inhaltsanalyse der Typen, Funktionen und Inhalte der landeskundlichen Visualisierungen der 4 gewählten Lehrwerke für Unterricht des Deutschen als Fremdsprache erläutert. Der Fokus wird auf den deduktiv und anhand konkreter Daten entwickelten Kategoriensystem (als Forschungsinstrument) gelegt. Es wird von den inhaltlichen Anforderungen an den heutigen Landeskundeunterricht und auch allgemeinen (psychodidaktischen) Gestaltungsprinzipien der Visualisierungen ausgegangen, dann werden die methodologische Vorgehensweise und die wichtigsten Ergebnisse der Lehrwerkanalyse beschrieben und zum Schluss werden die Konsequenzen für die Forschung und Lehrwerkgestaltung diskutiert.

Česky

V kapitole jsou prezentovány metodologické postupy při obsahové analýze typů, funkcí a obsahů vizuálních prostředků pro výuku reálií 4 vybraných učebnic němčiny jako cizího jazyka. Autorka vychází z požadavků na obsah učiva současné výuky reálií a z obecných (psychodidaktických) principů tvorby vizuálních prostředků. Hlavní pozornost je věnována tvorbě deduktivně a na základě dat vzniklého kategoriálního systému (výzkumného nástroje). Popsány jsou metodologické postupy a hlavní výsledky obsahové analýzy, v závěru jsou pak diskutovány důsledky pro výzkum a tvorbu učebnic.