2014
Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky
LOKAJÍČKOVÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky
Název anglicky
Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching
Autoři
LOKAJÍČKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogika, 2014, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00077771
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
metakognice; komponenty; rozvíjení; hodnocení; učení se, výuka; autoregulace
Klíčová slova anglicky
metacognition; components; developmnet; evaluation; learning
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2015 13:53, Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D.
V originále
Předložená přehledová studie zpřístupňuje poznatky o metakognici a možnostech jejího rozvíjení v kontextu výuky. Studie je členěna do tří hlavních částí. První část se zabývá vymezením pojmu metakognice, představuje její strukturaci vybranými autory do dílčích komponent a pokouší se o jejich utřídění. Část druhá objasňuje koncept metakognice ve vztahu k autoregulaci učení a sebereflexi. V části třetí je charakterizována výuka podporující metakognici, popsáno rozvíjení a hodnocení metakognice ve výuce prostřednictvím různých přístupů a nástrojů. Potenciál k rozvíjení metakognice vnímáme především v zapojování učitelských otázek náležité kognitivní náročnosti a ve výukové fázi rekapitulace. Studie na metakognici nahlíží jako na způsob zvyšování kvality výuky v zájmu „nové“ (produktivní) kultury vyučování a učení.
Anglicky
The aim of review study is to define the concept of metacongition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part define metacognition in relation to self-regulation and self-reflextion. The third part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). Th e development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching. Th
Návaznosti
MUNI/A/0908/2013, interní kód MU |
|