J 2014

Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky

LOKAJÍČKOVÁ, Veronika

Základní údaje

Originální název

Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky

Název anglicky

Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching

Autoři

LOKAJÍČKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, 2014, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00077771

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

metakognice; komponenty; rozvíjení; hodnocení; učení se, výuka; autoregulace

Klíčová slova anglicky

metacognition; components; developmnet; evaluation; learning

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2015 13:53, Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Předložená přehledová studie zpřístupňuje poznatky o metakognici a možnostech jejího rozvíjení v kontextu výuky. Studie je členěna do tří hlavních částí. První část se zabývá vymezením pojmu metakognice, představuje její strukturaci vybranými autory do dílčích komponent a pokouší se o jejich utřídění. Část druhá objasňuje koncept metakognice ve vztahu k autoregulaci učení a sebereflexi. V části třetí je charakterizována výuka podporující metakognici, popsáno rozvíjení a hodnocení metakognice ve výuce prostřednictvím různých přístupů a nástrojů. Potenciál k rozvíjení metakognice vnímáme především v zapojování učitelských otázek náležité kognitivní náročnosti a ve výukové fázi rekapitulace. Studie na metakognici nahlíží jako na způsob zvyšování kvality výuky v zájmu „nové“ (produktivní) kultury vyučování a učení.

Anglicky

The aim of review study is to define the concept of metacongition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part define metacognition in relation to self-regulation and self-reflextion. The third part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). Th e development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching. Th

Návaznosti

MUNI/A/0908/2013, interní kód MU
Název: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2014)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty