LOKAJÍČKOVÁ, Veronika. Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, roč. 64, č. 3, s. 287-306. ISSN 0031-3815.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky
Název anglicky Metacognition - Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching
Autoři LOKAJÍČKOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogika, 2014, 0031-3815.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/14:00077771
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky metakognice; komponenty; rozvíjení; hodnocení; učení se, výuka; autoregulace
Klíčová slova anglicky metacognition; components; developmnet; evaluation; learning
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Lokajíčková, Ph.D., učo 237142. Změněno: 6. 3. 2015 13:53.
Anotace
Předložená přehledová studie zpřístupňuje poznatky o metakognici a možnostech jejího rozvíjení v kontextu výuky. Studie je členěna do tří hlavních částí. První část se zabývá vymezením pojmu metakognice, představuje její strukturaci vybranými autory do dílčích komponent a pokouší se o jejich utřídění. Část druhá objasňuje koncept metakognice ve vztahu k autoregulaci učení a sebereflexi. V části třetí je charakterizována výuka podporující metakognici, popsáno rozvíjení a hodnocení metakognice ve výuce prostřednictvím různých přístupů a nástrojů. Potenciál k rozvíjení metakognice vnímáme především v zapojování učitelských otázek náležité kognitivní náročnosti a ve výukové fázi rekapitulace. Studie na metakognici nahlíží jako na způsob zvyšování kvality výuky v zájmu „nové“ (produktivní) kultury vyučování a učení.
Anotace anglicky
The aim of review study is to define the concept of metacongition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part define metacognition in relation to self-regulation and self-reflextion. The third part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). Th e development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching. Th
Návaznosti
MUNI/A/0908/2013, interní kód MUNázev: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2014)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 07:09