k 2014

Možnosti zvyšování kvality výuky v českém prostředí: inspirace principy programu SINUS

JANKO, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Možnosti zvyšování kvality výuky v českém prostředí: inspirace principy programu SINUS

Název česky

Možnosti zvyšování kvality výuky v českém prostředí: inspirace principy programu SINUS

Název anglicky

Improving the quality of instruction in the Czech Republic: inspiration by the principles of the intervention program SINUS

Autoři

JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference České pedagogické společnosti „Současná škola – dílna lidskosti?“ 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00077774

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

matematická a přírodovědná výuka; intervenční programy; kvalita výuky

Klíčová slova anglicky

mathematical and science instruction; intervention programes; quality of instruction
Změněno: 10. 4. 2015 08:34, Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.

Anotace

V originále

Kvalita výuky v současnosti představuje důležité téma, jež je na mezinárodní úrovni intenzivně rozpracováváno. V českém prostředí však kvalita výuky jako výzkumné téma není prozatím plně etablováno. Chybí inspirativní podněty, jak kvalitu ve výuce efektivně rozvíjet. V tomto kontextu je v příspěvku představován program SINUS, který byl s cílem rozvíjení kvality výuky v oblasti matematiky a přírodních věd realizován ve Spolkové republice Německo. Smyslem bylo navržení opatření, která by ke kvalitě výuky přispívala dlouhodobě. Základními charakteristikami programu se tak staly iniciativa učitelů a jejich aktivní kooperace a profesionalizace. Zaměření programu reprezentovalo jedenáct tematických modulů, napomáhajících zvyšování kvality výuky v oblastech matematické a přírodovědné výuky, na něž bylo jako na problematické upozorněno ve výzkumech TIMSS. Cílem příspěvku je nejen naznačení relevantnosti programu SINUS pro české prostředí, ale především hlubší reflexe jeho principů a komponent, které se jeví jako inspirativní z hlediska snah o zvyšování kvality výuky.

Anglicky

The quality of instruction represents a topical issue which is nowadays intensively elaborated. In the Czech Republic, however, systematical approaches to the issue are not fully established, yet. Suggestions and ideas how to effectively improve the quality of instruction (at practical level) are therefore rather scarce. In this context, the contribution seeks to introduce an intervention program SINUS, which has been established in Germany to develop the quality of mathematical and science instruction. The aim is not only to reflect principles and components of the program which appear to be inspirational, but also to explain its relevance for the Czech pedagogical environment. The purpose of the SINUS program was to propose measures which would ensure the improvement of the quality of instruction in the long term. The core of the program constituted from eleven thematic modules which were intent to improve the problems of the mathematical and science instruction in Germany, which have been highlighted as problematic within TIMSS study. The key characteristics of the program were initiative of teachers and their active cooperation and professionalization.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci