J 2014

Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu?

MINAŘÍKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Profesní vidění studentů učitelství anglického jazyka: jak vidí studenti výukové situace zachycené na videu?

Name (in English)

Professional vision of prospective EFL teachers: How student teachers see videotaped classroom situations

Authors

MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, 2014, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074197

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profesní vidění; uvažování založené na vědění; výběrové zaměření pozornosti; video; vzdělávání učitelů; učitelé anglického jazyka; videopřípad

Keywords in English

professional vision; knowledge-based reasoning; selective attention; video; teacher education; teachers of English as a foreign language; video case

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2015 08:52, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Předkládaná studie si klade za cíl popsat povahu profesního vidění u studentů učitelství anglického jazyka a změny, které nastanou po jejich práci s elektronickým učebním prostředím, které využívá analýzy videopřípadů (IVŠV VideoWeb pro studenty učitelství anglického jazyka). Výzkumný vzorek tvořilo 37 studentů Katedry anglického jazyka a literatury PdF MU, kteří absolvovali volitelný jednosemestrální kurz VideoWeb. Data byla sbírána pomocí tzv. diagnostických modulů IVŠV VideoWebu, které se skládaly z videosekvencí reálné výuky a úloh k elicitaci komentářů studentů. Písemné odpovědi byly analyzovány pomocí dvou kategoriálních systémů (pro zachycení uvažování založeného na vědění a pro zachycení celkové struktury jejich komentářů). Pro ilustraci výběrového zaměření pozornosti byly z komentářů vybrány výroky vztahující se k zadávání instrukcí žákům a induktivně analyzovány. Výsledky naznačují, že v komentářích převažuje popis, značně je zastoupena i interpretace a hodnocení. Změny v profesním vidění studentů učitelství po práci v IVŠV VideoWebu nastaly v několika oblastech. Studenti více popisovali a méně hodnotili. V oblasti zadávání instrukcí si všímali více detailů (kvalitativně i kvantitativně). Jejich komentáře byly více strukturovány dle času místo dle témat. To naznačuje posun v jejich profesním vidění a způsobu promýšlení výukových situací zachycených na videozáznamu.

In English

The presented study aims to describe professional vision of prospective teachers of English as a foreign language (EFL) and the changes that occur in this respect after working with a videocase-based e-learning environment (IRSE VideoWeb for EFL student teachers). The research sample comprised 37 students of the English department at the Faculty of Education, Masaryk University who participated in one-semester course called VideoWeb. The data were collected using diagnostic modules of IRSE VideoWeb that consisted of video sequences of real classroom situations and tasks that aimed to elicit students‘ comments. Their written answers were analysed using two coding schemes (to describe knowledge-based reasoning and the overall structure of the written comments). To illustrate student teachers‘ selective attention, statements concerning the way the teacher in one of the video sequences gave instructions were selected and inductively analysed. The results suggest that the student teachers‘ comments on video sequences are mostly descriptive in nature; however, a number of interpretive and evaluative statements is present. The changes in professional vision after working with IRSE VideoWeb were evident in several areas. Firstly, after VideoWeb, the comments tended to be even more descriptive and less evaluative. Their structure changed – most of them were no longer organised around themes but rather followed the timeline of the video sequence. Moreover, the student teachers commented on more themes (observed phenomena). This suggests an overall change in their professional vision and in how they reason about videotaped classroom situations.

Links

GA13-21961S, research and development project
Name: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Czech Science Foundation, Exploring professional vision and its development through video-based analysis (from the perspective of teachers of English as a foreign language)