J 2014

Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole

Název anglicky

Teachers' professional vision: an attempt to review the research area

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára KOSTKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Gabriela HUBLOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogika, 2014, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00074198

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

profesní vidění; schopnost všimnout si; učitel; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

professional vision; ability to notice; teacher; educational research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2015 09:37, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Anotace

V originále

Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s konceptem profesní vidění (resp. schopnost všimnout si) u učitelů. Profesní vidění zahrnuje procesy výběrového zaměření pozornosti a uvažování založeného na vědění, které vedou jednání profesionálů v situacích spjatých s jejich profesemi. Přehledová studie vychází z 19 časopiseckých studií zahrnutých do databází Web of Science a/nebo ERIC, které prezentují originální výzkumy zaměřené na profesní vidění (resp. schopnost všimnout si). Studie zodpovídá následující otázky: Jak je profesní vidění ve studiích konceptualizováno? Jaké cíle a otázky jsou ve studiích sledovány? Jaké přístupy a metody jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie autoři předkládají shrnutí poznatků spolu s jejich diskusí. Ukazují, že ve výzkumech dominuje oblast matematického vzdělávání. Prozatím chybí zaměření na společenskovědní a umělecké obory. Existuje mnoho nástrojů ke zkoumání profesního vidění po akci. Výzvou pro budoucnost je ale vytvoření nástrojů pro zachycení profesního vidění „v akci“ a jeho změny v průběhu profesního rozvoje učitelů.

Anglicky

This review sets out to map the research connected to the concept of teachers' professional vision (ability to notice). Professional vision entails the processes of selective attention and knowledge-based reasoning, which guide the action of professionals in situations in the context of their domains. The review builds on 19 journal papers included in Web of Science and/or ERIC databases. All these papers present original empirical research studies and focus on professional vision (or ability to notice). The review aims to answer the following questions: How is professional vision conceptionalized in these studies? Which aims and research questions do these studies set? Which methods and approaches do the studies use? What important conclusions do the studies draw? The authors conclude the review with a summary of its findings and a discussion. It appears that the research field is dominated by studies in the area of mathematics education. The focus on humanities and arts seems to be missing. There is a number of research instruments and methods for investigating professional vision „after“ action. However, the forthcoming challenge is developing ways of exploring professional vision in action and finding ways of capturing the development of professional vision in the context of teachers' career.

Návaznosti

GA13-21961S, projekt VaV
Název: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)