2014
Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole
JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Miroslav JANÍK et. al.Základní údaje
Originální název
Profesní vidění u učitelů: pokus o zmapování výzkumného pole
Název anglicky
Teachers' professional vision: an attempt to review the research area
Autoři
JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára KOSTKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Gabriela HUBLOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogika, 2014, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00074198
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
profesní vidění; schopnost všimnout si; učitel; pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky
professional vision; ability to notice; teacher; educational research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2015 09:37, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
V originále
Přehledová studie si klade za cíl zmapovat výzkumy spojené s konceptem profesní vidění (resp. schopnost všimnout si) u učitelů. Profesní vidění zahrnuje procesy výběrového zaměření pozornosti a uvažování založeného na vědění, které vedou jednání profesionálů v situacích spjatých s jejich profesemi. Přehledová studie vychází z 19 časopiseckých studií zahrnutých do databází Web of Science a/nebo ERIC, které prezentují originální výzkumy zaměřené na profesní vidění (resp. schopnost všimnout si). Studie zodpovídá následující otázky: Jak je profesní vidění ve studiích konceptualizováno? Jaké cíle a otázky jsou ve studiích sledovány? Jaké přístupy a metody jsou používány? Jaká podstatná zjištění ze studií vyplývají? V závěru přehledové studie autoři předkládají shrnutí poznatků spolu s jejich diskusí. Ukazují, že ve výzkumech dominuje oblast matematického vzdělávání. Prozatím chybí zaměření na společenskovědní a umělecké obory. Existuje mnoho nástrojů ke zkoumání profesního vidění po akci. Výzvou pro budoucnost je ale vytvoření nástrojů pro zachycení profesního vidění „v akci“ a jeho změny v průběhu profesního rozvoje učitelů.
Anglicky
This review sets out to map the research connected to the concept of teachers' professional vision (ability to notice). Professional vision entails the processes of selective attention and knowledge-based reasoning, which guide the action of professionals in situations in the context of their domains. The review builds on 19 journal papers included in Web of Science and/or ERIC databases. All these papers present original empirical research studies and focus on professional vision (or ability to notice). The review aims to answer the following questions: How is professional vision conceptionalized in these studies? Which aims and research questions do these studies set? Which methods and approaches do the studies use? What important conclusions do the studies draw? The authors conclude the review with a summary of its findings and a discussion. It appears that the research field is dominated by studies in the area of mathematics education. The focus on humanities and arts seems to be missing. There is a number of research instruments and methods for investigating professional vision „after“ action. However, the forthcoming challenge is developing ways of exploring professional vision in action and finding ways of capturing the development of professional vision in the context of teachers' career.
Návaznosti
GA13-21961S, projekt VaV |
|