J 2014

Obsahové proměny kurikula brněnské muzeologie v letech 1964-2014

MRÁZOVÁ, Lenka and Lucie JAGOŠOVÁ

Basic information

Original name

Obsahové proměny kurikula brněnské muzeologie v letech 1964-2014

Name in Czech

Obsahové proměny kurikula brněnské muzeologie v letech 1964-2014

Name (in English)

The Transformation of Curriculum Content of Museum Studies in Brno 1964-2014

Authors

MRÁZOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie JAGOŠOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1805-4722

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00077783

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

výuka muzeologie; Masarykova univerzita; kurikulum; Zbyněk Z. Stránský

Keywords in English

muselogy education; Masaryk university; curriculum; Zbyněk Z. Stránský

Tags

Reviewed
Změněno: 14/1/2019 14:26, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Abstract

V originále

Brněnská muzeologie, byť v různorodých formálních podobách, patří k nejstarším univerzitním výukovým střediskům ve světě. Od svého založení stojí na propracovaném Stránského systému muzeologie jako vědní disciplíny, na reflexi soudobých teoretických konceptů a zároveň zohledňuje aktuální potřeby muzejní praxe. Článek sleduje obsahové proměny kurikula studia muzeologie na Masarykově univerzitě v průběhu uplynulých padesáti let.

In English

Museum studies in Brno (although in varied formal shapes) belong to the oldest university educational centres in the world. Since its foundation it stands on Stránský's elaborated system of museum studies as a scientific discipline, on reflection of contemporary theoretical concepts and at the same time it takes into account the current needs of museological practice. This article follows the transformation of curriculum content of Museum studies at Masaryk university during past fifty years.