ŽÍTEK, Vladimír and Viktorie KLÍMOVÁ. Inovace v sociálním podnikání (Innovations in social entrepreneurship). In Ľapinová, Erika & Gubalová, Jolana. Vzdelávanie ako determinant rozvoja sociálneho podnikania. Zborník vedeckých štúdií. Banská Bystrica: Belianum, Ekonomická fakulta UMB, 2014, p. 1-5. ISBN 978-80-557-0748-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inovace v sociálním podnikání
Name (in English) Innovations in social entrepreneurship
Authors ŽÍTEK, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Viktorie KLÍMOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Banská Bystrica, Vzdelávanie ako determinant rozvoja sociálneho podnikania. Zborník vedeckých štúdií. p. 1-5, 5 pp. 2014.
Publisher Belianum, Ekonomická fakulta UMB
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14560/14:00077803
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-557-0748-8
Keywords (in Czech) inovace; sociální podnikání; znevýhodněné osoby
Keywords in English innovation; social entrepreneurship; disadvantaged people
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D., učo 22594. Changed: 30/1/2015 12:05.
Abstract
Příspěvek se zabývá problematikou tvorby inovací v sociálních podnicích. Na jedné straně dokládá, že sociální podniky zcela běžně inovace zavádějí, na straně druhé identifikuje potenciál pro jejich realizaci. Situace je vlastně obdobná, jako v komerčních firmách, skutečnost, že cílem sociálního podnikání není primárně (nebo jen) zisk, na tom příliš nemění. Existenci inovativních přístupů lze doložit na příkladech fungujících podniků. Míra tvorby inovací je však značně podmíněna osobou ředitele/vedoucího podniku, počtem zaměstnanců a jejich strukturou, resp. charakterem či příčinou jejich sociálního znevýhodnění.
Abstract (in English)
The article deals with the issue of launching of innovations in social enterprises. On the first hand it proves, that social enterprises commonly introduces new innovations, on the second hand it identifies potential for their implementation. Actually, the situation is similar to the situation in commercial firms and the fact that social enterprise is not (or not only) aimed at profit does not alter too much. It is possible to illustrate the existence of innovative approaches on the examples of functioning enterprises. The rate of creation of innovations is conditioned by personality of director/ head of the enterprise, number of employees and their structure, or more precisely character or reason of their social disadvantage.
Links
MUNI/A/0783/2013, interní kód MUName: Role aktérů a význam nástrojů regionálního rozvoje v podmínkách znalostní ekonomiky (Acronym: RAVYZNARR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 20/7/2024 19:14