KOTÁSEK, Miroslav. Trauma Freud: Sigmund Freud as a fictional character in D. M. Thomas's The White Hotel. Bohemica litteraria. Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 16, č. 2, s. 69-81. ISSN 1213-2144.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Trauma Freud: Sigmund Freud as a fictional character in D. M. Thomas's The White Hotel
Název česky Trauma Freud: Sigmund Freud jako fikční postava románu D. M. Thomase The White Hotel
Autoři KOTÁSEK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bohemica litteraria, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1213-2144.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00077810
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Sigmund Freud; Trauma; Hysterie; Psychoanalýza; Anatolij Kuzněcov; Moderna
Klíčová slova anglicky Sigmund Freud; Trauma; Hystery; Psychoanalysis; Anatoly Kuznetsov; The Modern
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 17. 3. 2015 16:18.
Anotace
The paper views the novel The White Hotel (1981) written by D. M. Thomas as a specific model of a general situation of a human in Modernism. It points at specific instances where the text of the novel itself refers to certain limitations of such a view of trauma which interprets it as an effect of a real (primal) event onto the life of an individual (i.e. as a structural trauma), while the attempt to overcome the personal horizon, so as to apply a general psychoanalytic structure of human existence (structural trauma) onto an individual trauma implies unacceptable consequences. For the purpose of "criticizing" psychoanalysis the text of the novel employs different strategies, especially an imitation of the genre and structure of a Freudian "case study" (Krankengeschichte), making Sigmund Freud one of the main characters in the novel at the same time.
Anotace česky
Článek chápe román D. M. Thomase jako fikční model bytí člověka v moderní době. Poukazuje na místa, jimiž samotný text románu poukazuje na omezení vlastní pojetí traumatu, jak je chápala psychoanalýza ve své první fázi. Za účelem "kritiky" psychoanalýzy využívá text románu několik strategií, především využitím žánru "případové studie" (Krankengeschichte), stejně jako tím, že se Sigmund Freud sám stává postavou románu.
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 09:56