k 2014

Intergenerational Dialog: Small Children and families benefiting from grandparents support

RABUŠICOVÁ, Milada

Základní údaje

Originální název

Intergenerational Dialog: Small Children and families benefiting from grandparents support

Název česky

Mezigenerační dialog: děti a jejich rodiny profitující z podpory prarodičů

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

OMEP International Conference in Cork: Children’s Cultural Worlds, Cork, 1-5 July 2014, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00074217

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

předškolní dítě; rodina; prarodiče; mezigenerační učení; mezigenerační dialog; podpora

Klíčová slova anglicky

preschool child; family; grandparents;intergenerational learning; intergenerational dialog; support

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 22. 3. 2015 21:10, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Theoretical background of the paper is intergenerational learning and connected concepts of intergenerational dialog and support. Intergenerational learning is a process through which people from all generations acquire skills and knowledge and develop their attitudes and values. It takes place in everyday life and on all sorts of occasions. Intergenerational learning is not restricted to any specific age or the view that you must learn specific things in specific ways. It recognizes and accepts learning as a relational process and that we learn differently. Intergenerational dialogues as a method was introduced within the OMEP world project to clarify the links between Education for Sustainable Development and life-long learning in terms of intergenerational cooperation. Thus the first part of the paper is based on deeper analysis of data collected from countries participating in the OMEP World Project "International Dialogue for ESD". The second part of the paper is based on an example of good practice from the Czech Republic which is the project named "Trojlístek" ("Shamrock"). This project puts together families with small children and seniors – volunteers in the role of foster grandparents. Question addressed in the presentation is "what are the benefits for all participants (small children, parents and grandparents) in their view".

Česky

Teoretickým východiskem příspěvku je mezigenerační učení a související koncepty mezigeneračního dialogu a podpory. Text vychází z dat získaných ve světovém projektu OMEP o mezigeneračním dialogu mezi předškolními dětmi a seniorskou generací a z dat programu Trojlístek - programu spojujícím rodiny s malými dětmi se seniory. Zjišťovány jsou benefity z mezigeneračního dialogu a podpory.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích