HLOUŠKOVÁ, Lenka. Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání (I finished only primary school. Causes and effects of dropping out of school and education). Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 19, No 2, p. 11-38. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání
Name (in English) I finished only primary school. Causes and effects of dropping out of school and education
Authors HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00077906
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2014-2-2
Keywords (in Czech) předčasný odchod ze studia; předčasný odchod ze vzdělávání; středoškolské vzdělání; dospělí
Keywords in English early school leaving; dropout; upper secondary education; adults
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Changed: 25/3/2015 12:49.
Abstract
Předčasné odchody ze vzdělávání jsou spojovány s řadou negativních dopadů na život jedince i společnosti a závažnost těchto dopadů vede k monitorování míry předčasných odchodů ze vzdělávání jako jednoho z důležitých ukazatelů kvality vzdělávacích systémů i k tomu, že se předčasným odchodům věnuje výzkumná pozornost. V České republice je míra předčasných odchodů ze vzdělávání tradičně relativně nízká, ale aktéři předčasných odchodů neměli dosud mnoho příležitostí prezentovat svůj pohled na věc. Cílem tohoto textu je tedy přiblížit pohled respondentů, kteří předčasně ukončili vzdělávání na střední škole, na příčiny a následky jejich předčasných odchodů a díky kvalitativnímu výzkumnému přístupu také rozplést pomyslné klubko souvislostí mezi příčinami a následky předčasných odchodů. Základní vztah mezi jednotlivými typy příčin (špatná volba, nedobrovolný odchod, odpoutání se) a přímými krátkodobými až střednědobými dopady na život jedince se odvíjí od vzdělávacích aspirací samotných aktérů.
Abstract (in English)
Early school leaving has a number of negative effects on a persons life as well as on society, and the gravity of these effects has led to monitoring of and focused research interest on dropout rates as an important indicator of the quality of education systems. In the Czech Republic, the rate of early school leaving has been traditionally low, but dropout actors have had limited opportunities to present their points of view. The aim of this text is to introduce the views of dropouts from upper secondary education, examine the causes and effects of their early school leaving, and unravel the proverbial conundrum of causes and effects of early school leaving using a qualitative research method. The basic relationship between individual types of causes (poor choices, involuntary leaving, and disengagement) and the direct short-term to mid-term effects upon a persons life result from the educational aspirations of the actors themselves.
Links
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 29/5/2024 03:44